- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جزییات تبدیل وضیعت نیروهای قراردادی در مهرآفرین

یکی از مهمترین بخش‌های طرح مهرآفرین یا همان مصوبه استخدامی دولت که از زمان تصویب تاکنون دو بار از سوی مجلس رد و دو بار هم از سوی دولت اصلاح و ابلاغ شده، تبصره‌های مربوط به تبدیل وضیعت نیروهای شرکتی و قراردای است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ۳۰ آذر ماه ۹۱ در جلسه‌ای که با حضور رییس جمهور، تمامی استانداران، وزیر کشور و ‌معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در محل وزارت کشور برگزار شد طی مصوبه‌ای اعلام شد که تمامی موانع موجود برای استخدام رسمی و نیز مشکل تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی و تبدیل نیروهای پیمانی به استخدامی با تاکید و دستور احمدی‌نژاد برطرف شده است.

این در حالی بود که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریس جمهور نیز با اعلام اینکه مشکل نیروهای شرکتی برطرف شده و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند مستقیما با نیروی مورد نیاز قرارداد ببندند، تاکید کردند که این تبدیل وضعیت‌ها نه تنها از نظر مالی هزینه بر نیست بلکه صرفه‌جویی مالی هم دارد، که این خبر امیدی را در میان تمامی نیروهایی که تکلیف مشخصی در قرارداد نداشتند ایجاد کرد.

اما در ادامه با مغایرت‌های که از نظر مجلس به این مصوبه وارد شد یکی از بخش‌هایی که دستگاه‌های اجرایی را در اجرا دچار تردید کرد همین تبدیل وضیعت نیروها و مسئله تامین مالی آن بود.

به طوری که چندی پیش عبدالعلی تاجی – معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی رییس جمهوری- از مهم‌ترین ایرادات وارد به مصوبه‌ استخدامی مهرآفرین را تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی عنوان کرد و گفت که مساله تامین اعتبار مهم‌ترین مشکل این بخش از مهرآفرین است و اعلام شده که اجرای آن امکان‌پذیر نیست.

این در حالی بود که وی این امیدواری را نیز داد که دولت در حال پیگیری برای برطرف کردن مسائل پیش‌رو برای تبدیل وضعیت نیروهاست.

اما با وجود گذشت بیش از ۵۰ روز از اعلام ایرادات مجلس به مهرآفرین و ابلاغ به دولت نه تنها خبری از اصلاحات نیست بلکه در روزهای اخیر غلامحسین الهام – معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریس جمهور- طی بخشنامه‌ای [1] جزییات مهرآفرین را به همه دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور ابلاغ کرد.

این ابلاغ بار دیگر با واکنش واکنش اعضای هیات تطبیق مصوبات دولت با قانون در مجلس مواجه شد به گونه‌ای که یکی از اعضا عنوان کرده است “ابلاغ طرحی با تعارضات قانونی جرم بوده و قوه قضایه باید به آن رسیدگی کند”.

از سویی دیگر رییس‌جمهور و معاون اول وی در آخرین اظهار نظر خود بر تبدیل وضعیت هر چه سریعتر نیروهای شرکتی تاکید کرده و اعلام کردند که هیچ مانعی برای این امر وجود ندارد.

اما در بخش نامه‌ای که از سوی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریس جمهوردر راستای اجرای مهرآفرین به تمامی استانداری‌ها ابلاغ شد به جزییاتی از نحوه و شرایط تبدیل وضعیت نیروها نیز اشاره شده است.

* جزییات تبدیل وضعیت‌هایی که هیچ یک آزمون استخدامی نیاز ندارند

طبق آخرین تغیراتی که در مصوبه مهر آفرین انجام شده استخدام افراد قراردادی در سقف ۱۰ درصد سهمیه تخصیص یافته و سایر افراد نظیر نخبگان، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، مامور حراست، مسئول گزینش و پست‌های حساس و کلیدی و استخدام در مناطق کمتر توسعه یافته در سقف پنج درصد سهیمه تخصیص یافته با رعایت ماده (۵۷) قانون برنامه پنجم توسعه، اعتبارات مصوب و در قالب سهیمه مشخص شده امکان پذیر شده است.

* قرارداد نیروهای قراردای انتقالی، مشروط به موافقت دستگاه‌های مبدأ و مقصد

با نیروهای قراردادی که منتقل شده و یا نیروهای قراردادی که از استان تهران به سایر مناطق کشور به جز کلان شهرها، از شهر تهران به سایر مناطق خارج از استان تهران و ازکلان شهرها به سایر شهرستان‌ها به استثنای شهرستان‌های استان‌های تهران و البرز منتقل می‌شوند، همچنین انتقال از مناطقی که عنوان کمتر توسعه یافته ندارد به مناطق کمتر توسعه یافته، مشروط به موافقت دستگاه‌های مبدأ و مقصد به صورت استخدام پیمانی تنها توسط دستگاه مقصد قرارداد منعقد می‌شود و در صورت نبود پست بدون متصدی به عنوان پست جدید به همان میزان ایجاد و به سقف پست‌ها اضافه می‌شود.

با نیروهای قراردادی منتقل شده یا آنهایی که منتقل می‌شوند از مراکز استان‌ها به سایر شهرستان‌ها غیر از شهرستان‌های استان تهران و البرز و مراکز سایر استان‌ها در صورت توافق دستگاه مبدا و مقصد و وجود پست بدون متصدی با تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی و مقام مجاز از سوی وی یا استاندار و مقام مجاز از سوی وی توسط دستگاه مقصد به صورت استخدام پیمانی قرارداد منعقد شده و شماره مستخدم توسط دستگاه ذیربط از طریق سامانه کارمند ایران به صورت خودکار به افراد مذکور اختصاص می‌یابد.

* تشخیص استاندار لازمه قرارداد نیروهای مناطق کمتر توسعه یافته

همچنین با نیروهای قراردادی شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته نیز به پیشنهاد و تشخیص استاندار یا مقام مجاز از سوی وی و توسط دستگاه محل خدمت به صورت استخدام پیمانی قرارداد منعقد می شود.

شرایط قرارداد کار معین در مهرآفرین

همچنین دستگاه اجرایی از جمله شرکت‌های دولتی به ویژه شرکت‌های وابسته ملی و استانی وابسته به وزارت نیرو موظفند کلیه کارکنان شاغل خود را که از محل طرح‌های تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی) حقوق می‌گیرند ولی در غیر از محل اجرای طرح و در فعالیت‌های جاری دستگاه یا شرکت‌ها اشتغال دارند به قرارداد کار معین از محل اعتبارات جاری دستگاه یا شرکت تبدیل کنند.

به میزان هزینه سرانه افرادی که به قرارداد کار معین از محل جاری دستگاه یا شرکت تبدیل می شوند با تشخیص و توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از سوی وی از محل کاهش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای (عمرانی) دستگاه یا شرکت، اعتبارات جاری دستگاه یا شرکت افزایش می یابد.

در کلیه موارد مذکور نیاز به شرکت در آزمون نیست و تنها در صورت تحقق شرایط مذکور در این بند باید رأساً توسط دستگاه مقصد حکم پیمانی برای افراد موضوع آن، بدون نیاز به هر شرط دیگری و بدون نیاز به شرط، موافقت، تأیید، تصویب و اعلام توسط هر مرجع یا مقامی صادر گردد در مواردی که براساس این بند پست اضافه می‌شود نیاز به استعلام، موافقت، تأیید یا تصویب و اعلام توسط هیچ مرجع یا مقامی نیست و دستگاه رأساً اقدام می‌کنند.

* استخدام پیمانی کارکنان انتقالی سازمان زندان‌ها ، اقدامات تأمینی و تربیتی و محیط زیست

با کارکنان قراردادی (با مدرک تحصیلی دیپلم) دستگاه‌های اجرایی که به سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و محیط زیست منتقل شده یا منتقل می شوند و به ترتیب در مشاغل مراقب اقدامات تأمینی و تربیتی و مامور اجرایی محیط زیست اشتغال یابند راساً از طریق دستگاه های مذکور به صورت استخدام پیمانی با آنان قرارداد بسته خواهد شد و شماره مستخدم راساً توسط دستگاه های یاد شده از طریق سامانه کارمند ایران به صورت خودکار به افراد اختصاص می یابد.

همچنین کارکنان قراردادی شاغل در سازمان زندان‌ها، اقدامات تأمینی و تربیتی و محیط زیست نیز مشمول همین حکم خواهند بود.

در کلیه موارد مذکور نیاز به آزمون نیست و صرفاً در صورت تحقق شرایط مذکور در این بند باید رأساً توسط دستگاه مقصد حکم پیمانی برای افراد موضوع آن بدون نیاز به هر شرط دیگری و بدون نیاز به شرط، موافقت، تأیید، تصویب و اعلام توسط هر مرجع یا مقامی صادر شود.

در موارد ضروری به تشخیص بالاترین مقام دستگاه‌های مذکور در این بند یا مقامات مجاز از سوی آنان بکارگیری افراد جدید نیز مشمول حکم همین بند است.

*کد شناسه به چه گروه‌هایی تعلق می‌گیرد؟

به کلیه افرادی که به هر طریقی قراردادی بوده یا بعداً قراردادی می‌شوند و یا به قراردادی تبدیل شده یا می‌شوند با تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وی و عناوین مشابه و یا مقام مجاز از سوی وی یا استاندار و یا معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و عناوین مشابه و مقام مجاز از سوی وی کد شناسه توسط دستگاه ذیربط و از طریق سامانه کارمند ایران به صورت خودکار به افراد اختصاص می‌یابد.

به کلیه افرادی که به هر طریقی پیمانی یا رسمی بوده و یا پیمانی و رسمی شده و یا می شوند به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا معاون توس