- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تصویب دستورالعمل راهبری شرکتی در نیمه اول سال ۹۲

راهبری شرکتی یکی از موضوعات مهم بازار سرمایه محسوب می شود که نقش با اهمیتی در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ارتقای شفافیت اطلاعاتی این بازار دارد. 


اواخر سال ۹۱ با به‌روزرسانی پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شرکتی با توجه به آخرین تغییرات در قوانین و مقررات، برنامه‌ریزی لازم برای نظرخواهی عمومی پیرامون این دستورالعمل انجام شد و انتظار می‌رود که پس از تکمیل فرآیند نظرخواهی و بررسی نظرات دریافتی، دستورالعمل راهبری شرکتی در نیمه اول سال جاری به مرحله تصویب و ابلاغ برسد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، آزاده مداحی، رییس اداره حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: راهبری شرکتی یکی از موضوعات مهم بازار سرمایه محسوب می شود که نقش با اهمیتی در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ارتقای شفافیت اطلاعاتی این بازار دارد. استقرار هرچه بهتر نظام راهبری در شرکت‌ها مستلزم ایجاد بسترها و پیش‌نیازهای لازم است که سازمان بورس اوراق بهادار در سال‌های اخیر این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است.


وی از جمله مباحث با اهمیت نظام راهبری شرکتی را موضوعات مربوط به شفافیت اطلاعاتی، ترکیب هیات مدیره (جهت اعمال نظارت مستقل)، رعایت حقوق سهامداران، تشکیل کمیته­های حسابرسی و واحدهای حسابرسی داخلی اثربخش و استقلال حسابرسان دانست.


مداحی در خصوص اقدامات انجام شده سازمان بورس برای استقرار حاکمیت شرکتی در کشور گفت: تاکنون بخش های زیادی از موارد گفته شده در بالا از طریق الزام شرکت‌ها به رعایت دستورالعمل افشای اطلاعات [1] ، دستورالعمل تصویب و افشای معاملات با اشخاص وابسته [2] ، دستورالعمل کنترل­های داخلی [3] ، منشورهای کمیته حسابرسی [4] و حسابرسی داخلی [5] و الزام به دارا بودن حداقل یک عضو غیرموظف و دارای تخصص مالی در هیات مدیره و … مورد توجه و پیگیری سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفته است.


عضو کمیته علمی نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی [6] ادامه داد: به عنوان مثال الزامات مربوط به استقرار سیستم کنترل های داخلی، کمیته‌ حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی، پس از ۲۰ ماه مطالعات تطبیقی، بررسی متخصصین، نظرخواهی عمومی و رایزنی با مجامع حرفه‌ای، در سال ۹۱ مدون و به مرحله اجرا در آمد و در این راستا تلاش شد تا با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی با اعضای هیات‌ مدیره و مدیران عامل شرکت‌های بورسی و فرابورسی و حسابرسان معتمد سازمان و ارایه منابع اطلاعاتی و رهنمودهای تکمیلی، به فرهنگ‌سازی و کمک به اجرای بهتر این الزامات پرداخته شود.


 رییس اداره حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس همچنین در خصوص دستورالعمل راهبری شرکتی یادآور شد: مطابق با ماده ۳۵ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، شرکتی که اوراق بهادار آن در بورس پذیرفته شده باید اصول راهبری شرکتی مصوب هیات مدیره سازمان را رعایت نموده و از تطبیق عملیات شرکت با استانداردها، اهداف شرکت و قوانین و مقررات مربوط اطمینان حاصل کند.


وی اضافه کرد: در این راستا شرکت بورس اوراق بهادار تهران پس از انجام مطالعات تطبیقی، پیش نویس دستورالعمل راهبری شرکتی را تدوین و برای انجام بررسی های بیشتر و تصویب به سازمان بورس اوراق بهادار ارسال کرد.


سازمان بورس نیز با تشکیل گروه کارشناسی، مطالعات تکمیلی و بررسی های بیشتری را در خصوص موضوع راهبری شرکتی و چالش‌های مربوط به آن انجام و پس از اعمال اصلاحاتی در پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شرکتی، آن را جهت بررسی به کمیته استانداردها و آموزش سازمان که متشکل از افراد متخصص و فعال حرفه و بازار سرمایه است، ارایه کرد. کمیته یادشده طی هفت جلسه بحث و بررسی با حضور صاحبنظران، اصلاحات لازم را در پیش نویس دستورالعمل اعمال کردند. به علاوه، با توجه به تبادل نظرهای انجام شده در کنفرانس­ بین‌المللی راهبری شرکتی، استفاده از تجربیات کشورهای مختلف نیز در تدوین دستورالعمل مدنظر قرار گرفته است.