نرم افزارحسابداری صدگان

تذکر یک نماینده به وضع عوارض ۴۰ درصدی صادرات سنگ آهن/ابهام در بخشنامه افزایش ۴۰ درصدی عوارض سنگ آهن

0 694

حسابداراپ

پندار سیستم

یک نماینده مجلس در جلسه علنی امروز نسبت به وضع عوارض ۴۰ درصدی بر صادرات سنگ آهن و محصولات معدنی تذکر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اسماعیلی نماینده مجلس در جلسه علنی امروز مجلس نسبت به وضع عوارض در روز گذشته برای صادرات سنگ آهن و محصولات معدنی که عوارض ۴۰ درصد وضع شده است انتقاد کرد و گفت: به وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تذکر دادم که بخشنامه عوارض ۴۰ درصدی را اصلاح کند.

اسماعیلی همچنین در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به واگذاری معادن به صورت غیر کارشناسی در مدت اندک باقی مانده از عمر دولت تذکر داد.

همچنین هادی شوشتری نماینده مردم قوچان و فاروج به وزیر علوم و تحقیقات برای جلوگیری از انحلال دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف تذکر داد.

در این جلسه لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون ، کار و رفاه و نیز لایحه افزایش سرمایه ایران نزد بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه اعلام وصول شد.


ابهام در بخشنامه افزایش ۴۰ درصدی عوارض سنگ آهن

یک صادرکننده سنگ آهن گفت: رویه یکسان و شفافی در مورد اخذ عوارض صادراتی سنگ آهن از سوی گمرک دنبال نمی‌شود و برخی گمرک‌ها امروز بدون دریافت عوارض اجازه حرکت کشتی‌های بارگیری شده را داده‌اند اما در گمرک بندر امام همچنان بر پرداخت عوارض ۴۰ درصدی تأکید می‌شود.

فاطمه دانشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: رفتار دولت در مورد وضع عوارض صادراتی برای سنگ آهن در تضاد صریح با قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر ماده دو قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت موظف است در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب و کار و تدوین مقررات و آئین نامه ها، نظر کتبی اتاق ها و آن دسته از تشکل های ذی ربطی که عضو اتاق نیستند را درخواست و بررسی کند.

وی ادامه داد: بنا بر ماده سوم همین قانون نیز دستگاه های اجرایی مکلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه ها و رویه های اجرایی، نظر تشکل های اقتصادی ذی ربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: با وجود چنین تصریحات روشنی در نص قانون، گمرک در جریان وضع عوارض صادراتی برای سنگ آهن بدون مشورت قبلی با صادرکنندگان، بخشنامه دریافت عوارض ۴۰ درصدی را ابلاغ کرد و متأسفانه پس از مراجعه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن برای توضیح سوء تفاهمی که منجر به این تصمیم شده بود، همچنان بر نظر خود پافشاری می کند.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: در حال حاضر و به علت بلاتکلیفی صادرکنندگان هر روز بر تعداد کشتی هایی که بارگیری کرده اند ولی امکان حرکت ندارند افزوده می‌شود.

دانشور گفت: این مسئله علاوه بر هزینه هنگفتی که برای صادرکنندگان دارد، اعتبار صادرکنندگان ایرانی را نیز که محصول سالهای متمادی حضور و فعالیت مثبت در بازارهای جهانی است، دچار خدشه می کند.

وی ادامه داد: نکته عجیب دیگر در جریان دریافت عوارض این است که گمرک در بخشنامه ای که صادر کرده است، دریافت عوارض را شامل صادرات ۶ ماه گذشته نیز می داند و به صادرکنندگان گفته می شود که این عوارض را باید با دلار نرخ بازار آزاد پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران با اشاره به آثار این تصمیم دولت بر حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی گفت: اکثر صادرکنندگان سنگ آهن در کشور ما معدن دار هستند یعنی تولیدکننده و صادرکننده هستند، بنابراین در صورت ادامه شرایط موجود و اصرار گمرک بر دریافت عوارض ۴۰ درصدی از صادرات سنگ آهن قطعا توجیه اقتصادی استخراج معادن کاهش پیدا می کند.

وی اضافه کرد:نتیجه قهری این اتفاق، افت اشتغال در حوزه معدن خواهد بود که عمدتا نیز در مناطق محروم کشور با سرمایه گذاری، منجر به ایجاد اشتغال شده است.

این صادرکننده سنگ آهن تأکید کرد: موضع ما پافشاری بر عدم پرداخت عوارض نیست اما معتقدیم دولت باید بر توافقاتی که با فعالان اقتصادی انجام می دهد، پایبند باشد چرا که در غیر این صورت فضای کسب و کار کشور بیش از پیش دچار التهاب می شود که علاوه بر تبعات اقتصادی سایر حوزه ها خصوصا حوزه اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.