نرم افزارحسابداری صدگان

تدوین طرح تغییر ساختار سازمان تأمین اجتماعی با همکاری مجلس

0 908

حسابداراپ

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران از تدوین طرح تغییر ساختار سازمان تأمین اجتماعی با همکاری مجلس و کارگران خبر داد.


محمد عطاردیان با اشاره به هفته کارگر و گرامیداشت مقام کارگران در کشور، اظهار داشت: یکی از مباحث و رویکردهای اصلی میان شرکای اجتماعی کار، گفت‌وگوهای اجتماعی میان گروه‌های کارگری و کارفرمایی است.


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران با طرح این سوال که پول سازمان تامین اجتماعی از کجا تامین می‌شود، گفت: ۲۳ درصد سهم حق بیمه کارفرمایان و نیز بیمه بیکاری، ۷ درصد سهم کارگران و ۳ درصد سهم دولت است که به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

 

وی تاکید کرد: ۹۱ درصد سرمایه تامین اجتماعی برای کارگر و کارفرما است و تنها ۹ درصد به دولت تعلق دارد اما سوال اینجاست که چگونه می شود مالک این ۹ درصد برای بقیه تصمیم بگیرد و کارفرما و کارگر را بیرون کند.

 

عطاردیان با اعتقاد بر اینکه سازمان تامین اجتماعی از صدر تا ذیل باید با مشارکت سه جانبه دولت، کارگر و کارفرما اداره شود، بیان داشت: حتی نظارت بر عملکرد نیز باید به صورت سه جانبه باشد اما ظرف ۱۸ سال گذشته موفق به چنین کاری نشدیم بلکه قانون را نیز تغییر دادند.

 

این فعال کارفرمایی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی ارگان دولتی نیست و پول آن حق الناس بوده و بیت المال نیست و افرادی که پول گذاشتند باید بر آن نظارت کنند.

 

به گفته وی، طرحی برای تغییر ساختار سازمان تامین اجتماعی به سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه و نیز مدیر عامل سازمان داده شده که باید این نهاد غیر دولتی به صورت سه جانبه اداره شود.

 

عطاردیان افزود: بر این اساس طرح تدوین شده که پیش نویس اولیه آن به شرح زیر است که پس از تصویب نهایی با دیگر شرکای اجتماعی به صورت طرح در مجلس مطرح خواهد شد.

 

متن اولیه طرح پیشنهادی به شرح زیر است:

پندار سیستم

طرح الحاقیه تبصره ۳ به ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب ۲۱ اردیبهشت ۸۳ و اصلاح برخی از مواد قانون تأمین اجتماعی

 

ماده واحده: تبصره زیر به عنوان تبصره ۳ به ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی الحاق و سازمان بیمه‌های اجتماعی از شمول بند الف و تبصره یک ماده مذکور مستثنی می‌گردد.

 

تبصره ۳ـ نهاد اجرایی قانون تأمین اجتماعی، مصوب تیر ۵۴، و تغییرات و الحاقات بعدی آن، با توجه به تعداد افراد تحت پوشش و عملیات آنکه به صورت بیمه‌های اجتماعی می‌باشد، و چگونگی تأمین منابع مالی مربوط به آن توسط کارفرما، بیمه‌شده و دولت به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، منبعد سازمان بیمه‌های اجتماعی نامیده می‌شود و تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر مبنای اصول سه‌جانبه‌گرایی با ارکان و تشکیلات زیر اداره می‌گردد.

 

الف) شورای عالی بیمه‌های اجتماعی با ترکیب زیر:

۱ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورا

۲ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۳ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت

۴ـ معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهور

۵ـ معاونت نیروی انسانی ریاست جمهور

۶ـ یک نفر به انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بخش تعاون

۷ـ پنج نفر نمایندگان کارفرمایان از بخش‌های واحدهای بازرگانی، تولیدی، صنعتی، خدماتی، واحدهای صنفی و کشاورزی با معرفی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران

۸ـ پنج نفر نماینده بیمه‌شدگان شامل یک نفر نماینده بازنشستگان، سه نفر نماینده بیمه‌شدگان واحدهای صنعتی، خدماتی، تولیدی و توزیعی، یک نفر نماینده بیمه‌شدگان کارمندی به انتخاب تشکل‌های عالی کارگری

۹ـ شرکت نماینده جانشین در بخش دولتی در جلسات شورای عالی بلامانع بوده و درخصوص نمایندگان کارفرمایان و بیمه‌شدگان از طرف ارگان معرفی‌کننده یک نفر به عنوان عضو علی‌البدل معرفی می‌شود تا در صورت غیاب نماینده اصلی در جلسات شورای عالی با حق رأی شرکت نماید بدیهی است حضور نمایندگان علی‌البدل در کلیه جلسات شورای عالی بدون حق رأی بلامانع است.

۱۰ـ جلسات شورای عالی با حضور حداقل ۹ نفر از اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با رأی اکثریت لازم‌الاجرا است.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.