نرم افزارحسابداری صدگان

استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری(۶) – استراتژی بازار سالاری!

0 582

حسابداراپ

در ادامه یادداشت‌های پیشین و آخرین نوشتار از سلسله نوشتارهای «استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری در بورس» در این یادداشت استراتژی بازار سالاری یا Marketocracy را معرفی می‌کنیم.


فناوری اطلاعات پیاده‌سازی بسیاری از ایده‌ها که قبلا نا ممکن بود را میسر ساخته است. یکی از این ایده‌ها، یافتن بهترین تحلیلگران بازار و استفاده از آنها برای مدیریت سبدسرمایه‌گذاری است. شرکت سرمایه‌گذاری Marketocracy با فراهم کردن امکان رقابت در مدیریت صندوق‌های مجازی در وب‌سایت این شرکت، حدود هفتاد هزار نفر را به کار گرفته است. این افراد بیش از ۹ سال صندوق‌های مجازی خود را تجزیه و تحلیل و مدیریت کرده و پایگاه داده بزرگی ایجاد کرده اند. این کار به طور پیوسته ادامه دارد و Marketocracy تا به حال با بیش از ۵۰۰ نفر از کسانی که عملکرد خوبی در مدیریت صندوق‌های مجازی داشته‌اند قرارداد همکاری بسته است.


با این حساب در یک رقابت شفاف و بلند مدت و در محیطی شبیه به محیط واقعی، استعدادهای برتر برای مدیریت صندوق‌ها شناسایی می‌شوند و از آنها در تصمیمات سرمایه‌گذاری صندوق‌های زیر‌مجموعه استفاده مي‌شود. همچنین بعضی از شرکت‌های دیگر از پایگاه داده ایجاد شده استفاده می‌کنند و افراد شناسایی شده در این رقابت را به خدمت می‌گیرند.

پندار سیستم



همان‌طور که مشاهده می‌شود Marketocracy بیش از آنکه استراتژی خاصی در بازار سهام باشد، روشی است برای انتخاب مدیران سرمایه‌گذاری. روشی که با استفاده از نتایج عملکرد افراد در دوره ای طولانی مدت، آنها را انتخاب می‌کند. البته بازار سالاری برای افراد شرکت کننده هم سودمند است و راهی است که استعدادهای خود را در انتخاب سهام نشان دهند و وارد بازار شوند.



صندوق سرمایه‌گذاری The Masters 100 Fund یکی از صندوق‌های مجموعهMarketocracy است که از پایگاه داده آن برای انجام معاملات استفاده می‌کند. این صندوق از نتایج عملکرد سبدهای سرمایه‌گذاری فرضی که در واقع یک الگوریتم پیچیده کامپیوتری است و توسط ۱۰۰ نفر از برترین اعضای سایت Marketocracy ایجاد شده بهره می‌برد. همچنین برخی از سهام استفاده شده توسط اعضای سایت که عملکرد خوبی داشته اند به طور جداگانه مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرند و از آنها در صندوق استفاده می‌شود. علاوه بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجموعهMarketocracy، اطلاعات تولید شده توسط این شرکت برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی دیگر نیز قابل دسترسی و استفاده است، البته بعد از پرداخت هزینه!



در سلسله نوشتارهای «استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری» تلاش شد تا با معرفی نمونه‌هایی از ایده‌های خلاقانه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، نمونه‌هایی از آخرین تحولات و نوآوری‌های بازارهای جهانی به خوانندگان محترم معرفی شود. امید است این نوشتارها گامی در جهت حرفه‌ای‌تر شدن و نوآوری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک کشورمان باشد.


Mahdi.Heidari@hhs.se – مهدی حیدری
Ali.Ebrahimnejad@bc.edu –  علی ابراهیم‌نژاد

منبع : دنیای اقتصاد


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.