نرم افزارحسابداری صدگان

استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری (۲) – بررسي يك صندوق سرمايه‌گذاري مشترك

0 657

حسابداراپ

در این نوشتار صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ConBrio Sanford Deland UK Buffettology در کشور انگلستان را موردکاوی می‌کنیم. برای سالیان دراز، سرمایه‌گذاران زیادی در سرتاسر جهان تلاش کرده‌اند تا روش سرمایه‌گذاری وارن بافت را دریافته و به اجرا درآورند. 


وارن بافت مدیر‌عامل و مالک اصلی شرکت سرمایه‌گذاری برکشایر است. این شرکت هشتمین شرکت بزرگ جهان با دارایی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار و درآمد سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است که توانسته رشد میانگین سالانه ۲۰ درصدی در ۴۴ سال گذشته داشته باشد.
جالب است بدانیم این شرکت در دوره سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ رشد ۷۶ درصدی داشته در حالی که شاخص ۵۰۰ شرکت برتر بورس آمریکا (S&P500) افت ۱۱ درصدی را در این دوره تجربه کرده است. مقایسه عملکرد بافت در این دوره به خوبی نشان‌دهنده توانایی فوق‌العاده وی در مدیریت دارایی است.



کتاب‌های بسیاری راجع به وارن بافت نگاشته شده که هریک گوشه‌هایی از نگاه وی به عنوان یک سرمایه‌گذار اسطوره‌ای و موفق را موشکافی می‌کنند.
بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد نیز که افسانه وارن بافت را باور دارند به دنبال مدیرانی هستند که بتوانند سرمایه شان را با سبک و سیاقی مشابه مدیریت کنند. صندوق ConBrio Sanford Deland UK Buffettology با هدف پاسخ به نیاز این سرمایه‌گذاران تلاش کرده است که تا حد امکان شیوه سرمایه‌گذاری وارن بافت را درک کرده و به اجرا درآورد. مدیر این صندوق، آقای Ashworth-Lord می‌گوید به صورت روزانه اخبار و گفته‌های مربوط به وارن بافت را پیگیری می‌کند و تلاش می‌کند تا همانند او خود را از تندباد هیجانات لحظه‌ای و رفتار گله‌ای بازار در امان نگه دارد.



به عنوان مثال، وی دفتر خود را در خارج از لندن و در شهر منچستر انتخاب کرده تا همچون وارن بافت که دور از هیاهوی بورس نیویورک و در شهری کوچک به نام Omaha در ایالت Nebraska سبد سرمایه‌گذاری خود را مدیریت می‌کند، عمل کرده باشد. او چکیده استراتژی سرمایه‌گذاری وارن بافت را در این گفته وی می‌داند:
«سرمایه‌گذاری در سهام کاری بسیار ساده است. تنها کاری که باید بکنید این است که یک کسب و کار عالی و پر ارزش که مدیرانی لایق و امین دارد را به قیمتی کمتر از آنچه می‌ارزد بخرید و آن سهم را برای ابد نگه دارید.»
بر این اساس، افق سرمایه‌گذاری مورد نظر برای این صندوق بین ۵ تا ۱۰ سال است و مهم‌ترین معیارهای انتخاب شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری عبارتند از:



۱- مدل کسب و کار شرکت، قابل فهم باشد.
۲- شرکت دارای صورت‌های مالی شفاف و به دور از هر نقطه گنگ و مبهم باشد.
۳- درآمد عملیاتی شرکت با ثبات، قابل پیش‌بینی و مطمئن باشد.
۴- بازده سرمایه به کار گرفته شده توسط شرکت بالا باشد.
۵- بخش عمده‌ای از درآمد حسابداری شرکت را جریان نقدی تشکیل دهد (به عبارت دیگر، دستکاری‌های حسابداری در صورت‌های مالی حداقل باشد)
۶- اهرم (نسبت بدهی به دارایی‌ها) شرکت بیش از حد نباشد
۷- مدیران شرکت به دنبال خلق ارزش برای سهامداران بوده و با آنان روراست باشند
۸- استراتژی رشد شرکت متکی بر رشد طبیعی و نه بر اساس ادغام و اکتساب بی‌مورد با سایر شرکت‌ها باشد



اگرچه بسیاری از معیارهای يادشده کیفی و غیردقیق به نظر می‌رسند، اما بيشتر افرادی که تجربه کافی سرمایه‌گذاری در بورس را دارند قادرند بی درنگ شرکت‌هایی منطبق و غیر منطبق با هریک از این موارد را نام ببرند. همچنین این صندوق، از یک سو تلاش می‌کند همانگونه که وارن بافت معتقد است، از تنوع بخشی بیش از اندازه به سبد سرمایه‌گذاری خود جلوگیری کند و از سوی دیگر دچار تمرکز بیش از حد بر تعداد اندکی سهم و ریسک‌های مترتب بر آن
نشود.
به همین دلیل، صندوق همواره در ۲۵ تا ۳۰ شرکت با معیارهای يادشده سرمایه‌گذاری می‌کند. معیارهای شرکت برای فروش یک سهم از معیارهای خرید نیز سخت‌گیرانه ترند و تنها در یکی از چهار مورد زیر حاضر به خروج از یک سهم می‌شود:

پندار سیستم



۱- چشم‌انداز کسب و کار و سودآوری شرکت به طور دائمی و نه کوتاه مدت دچار افول شود
۲- گزینه‌ای سودآورتر برای سرمایه‌گذاری یافت شود و تنها راه تامین مالی، فروش بخشی از سرمایه‌گذاری‌های فعلی باشد
۳- در انتخاب شرکت و برآورد چشم انداز آن دچار خطای فاحش شده باشد
۴- قیمت آن سهم به حد غیر معقولی از ارزش ذاتی آن فراتر رود.
صندوق Buffettology در حدود یک سال پیش فعالیت خود را آغاز كرده و در طی این مدت بازدهی معادل ۲۹ درصد داشته است که در مقایسه با بازده ۶ درصدی شاخص بورس لندن FTSE All Share Index بسیار قابل توجه است.



بد نیست بدانید صندوق Buffettology اولین صندوقی نیست که تصمیم به دنباله روی از وارن بافت گرفته است. به عنوان مثال، آقای Robert G. Hagstrom که مولف چندین کتاب راجع به وارن بافت است در سال ۱۹۹۴ صندوقی را با همین استراتژی به راه انداخت.
اما پس از سال‌ها و به دلیل عملکرد ناموفق وی، اوایل امسال، صندوق يادشده تعطیل و وی نیز مجبور به استعفا از مدیریت صندوق شد. هرچه باشد اگر درک کامل فلسفه سرمایه‌گذاری وارن بافت کار ساده‌ای بود تنها یک وارن بافت در دنیای سرمایه‌گذاری نداشتیم!



Mahdi.Heidari@hhs.se – مهدی حیدری
Ali.Ebrahimnejad@bc.edu –  علی ابراهیم‌نژاد

منبع : دنياي اقتصاد


————————————————————————————————————-

لينك مرتبط :

 استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری(۱) – مروری بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.