- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری در بورس (۴) – سهام ارزشی و رشدی

در این یادداشت استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری LSV را معرفی می‌کنیم. نام این صندوق مخفف اسامی سه استاد اقتصاد مالی (۱) و نویسندگان مقاله ای در مورد استراتژی سهام ارزشی در مقابل سهام رشدی (Value vs. Growth) است.


اما استراتژی سهام ارزشی در مقابل سهام رشدی چیست؟ می‌دانیم که برای هر سهم، شاخص‌های بنیادی مانند ارزش دفتری (Book Value) وعایدی هر سهم (EPS) و همچنین شاخص‌های بازار مانند قیمت و بازده سهام تعریف می‌شود. شاخص‌های بازار بيشتر منعکس‌کننده وضعیت آتی شاخص‌های بنیادی هستند و معمولا نسبت‌هایی از شاخص‌های بازار و شاخص‌های بنیادین (مانند نسبت قیمت به عایدی هر سهم یاP/Eو ارزش دفتری به ارزش بازار یا Book to Market Value) تعریف می‌شود که در حقیقت مقایسه‌ای است از وضعیت فعلی و آتی شرکت.


به عنوان مثال، ارزش دفتری نشان‌دهنده ارزش دارایی‌هایی است که شرکت هم‌اکنون در اختیار دارد؛ در حالی که ارزش بازار دربردارنده ارزش فرصت‌های سودآوری شرکت در آینده نیز هست. حال اگر پیش‌بینی بازار این باشد که فروش و سودآوری شرکت برای دوره‌های متمادی مناسب خواهد بود، نسبت شاخص‌های بازار به بنیادی (مثلا نسبت P/E) عدد بزرگی خواهد بود و برعكس نسبت شاخص‌های بنیادی به شاخص‌های بازار (مثلا ارزش دفتری به ارزش بازار) عدد کوچکی مي‌شود.


این دسته از سهام را سهام رشدی (Growth Stock) می‌نامند؛ زيرا بازار انتظار دارد سود شرکت در آینده رشد بالایی داشته باشد. شرکت‌های نوپا در حوزه IT که پیش‌بینی می‌شود درآینده سودآوری بالایی داشته باشند، مثال بارز این دسته هستند. برعكس ممکن است شرکت در وضعیت پایداری باشد که انتظار رشد سودآوری در آینده نمی رود (و یا حتی انتظار کاهش سود در آینده وجود دارد)، در این صورت نسبت P/E عدد کوچک‌تری خواهد بود بنابراين به این نوع سهام، سهام ارزشی (Value Stock) می‌گویند. ایده استراتژی سهام ارزشی در مقابل سهام رشدی و در واقع یافته اصلی تحقیق يادشده بالا این است که بازار بیش از اندازه به سهام رشدی خوش بین و به سهام ارزشی بدبین است.


در واقع سودآوری آتی سهام دسته اول را به صورت افراطی بالا و دسته دوم را پایین می‌پندارد بنابراين قیمت سهام رشدی بالاتر از ارزش ذاتی و قیمت سهام ارزشی، پایین‌تر از ارزش ذاتی آن است. به زبان ساده، سهام دسته اول گران و دسته دوم ارزان است و طبق معمول، سهام ارزان باید خریداری و سهام‌ گران به فروش برسد. پس خرید سهام ارزشی و فروش سهام رشدی یا به تعبیر دیگر استراتژی سهام ارزشی در مقابل سهام رشدی، سودمند خواهد بود.



صندوق LSV بر مبنای استراتژی بالا، از میان شرکت‌های بزرگ و متوسط (شرکت‌هایی که ارزش بازار آنها بیش از یک میلیارد دلار است)، سهام ارزشی و سهام رشدی را بر اساس شاخص‌های نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و قیمت بر عایدی هر سهم شناسایی می‌کند و سهام ارزشی را خریداری می‌کند و سهام رشدی را می‌فروشد (فروش استقراضی) و سبد خود را به طور متناوب با این استراتژی بازبینی می‌کند. سود سالانه این صندوق در سه سال گذشته حدود ۱۰ درصد و در ۱۰ سال گذشته که شامل بحران مالی اخیر نیز می‌شود، حدود ۸ درصد بوده است که نسبت به شاخص کل عدد قابل قبولی است. همچنین بازده صندوق در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰ درصد بوده است.

 

(۱) LSV: Josef Lakonishok, Andrei Schleifer and Rob Vishny

Mahdi.Heidari@hhs.se – مهدی حیدری
Ali.Ebrahimnejad@bc.edu –  علی ابراهیم‌نژاد

منبع : دنیای اقتصاد