- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

استثمار نیروی کار با قرارداد‌های سفید امضا/ وزارت کار نظارت کند

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از گسترش پدیده غیرقانونی قرارداد‌های سفید امضا در بازار کار٬ گفت: بروز چنین پدیده‌ای که منجر به گرفتن اختیار کامل از کارکنان و چرخش یکسویه منافع به سمت کارفرما خواهد شد٬ خلاف قانون٬ شرع و اخلاق است.

 

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ افزود: قرارداد‌های سفید امضا که منجر به گرفتن اختیار کامل از کارکنان و چرخش یک سویه منافع به سمت کارفرما خواهد شد٬ خلاف قانون٬ شرع و اخلاق بوده و بروز چنین پدیده‌ای در فضای کار قانون را نشانه گرفته است.

 

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی٬ تصریح کرد: متأسفانه در سالیان اخیر باب شده که برخی کارفرمایان با سوء‌استفاده از بیکاری افراد در قرارداد‌های خود پرداخت حقوق٬ زمان قطع همکاری٬ تعیین ساعات کار و نوع کار فرد و مواردی از این دست را به صورت یکجانبه به سمت خود متمایل می‌کنند و در این میان نیروی کار برای فرار از بیکاری و رسیدن به حداقل نیاز‌های خود مجبور به تن دادن به چنین شرایطی است.

 

عزیزی٬ با تأکید بر اینکه قرارداد‌های سفید امضا به استثمار کشیدن افراد است٬ ادامه داد: یکی از مشکلات پیش‌رو برای  نظارت بر واحد‌هایی که مبادرت به چنین اقداماتی می‌کنند٬ این است که افراد از بازگو کردن آنچه در هنگام  بستن قرار داد  بر آن‌ها گذشته٬ خودداری می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: برخی کارفرماها از ناآگاهی نیروی کار و احتیاج این قشر به داشتن شغل٬ کمال سوء استفاده را می‌کنند که در این راه دستگاه‌های دولتی متولی امر باید با اقدامات نظارتی و تنبیهی مناسب در این عرصه٬ راه را برای هرگونه سوء استفاده ببندند.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی٬ تصریح کرد: انجام نظارت‌های دقیق بر روابط کار٬ در واحد‌های تولیدی و خدماتی یکی از وظایف دستگاه‌هایی نظیر وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی است که مسئولان این وزارتخانه باید در جهت گسترش نظارت‌ها و بازرسی‌ها از واحد‌ها تولیدی و خدماتی مبادرت بیشتری ورزند.