نرم افزارحسابداری صدگان

احتمال افزايش قيمت ارز در بازار

0 645

حسابداراپ

 

با حذف الزام صادركنندگان به برگشت دلارهاي حاصل از صادرات به مركز مبادلات سومين تصميم ارزي در سال جديد رقم خورد. به زعم كارشناسان اين تصميمات مي تواند منجر به افزايش قيمت ارز در بازار آزاد شود.

 

به گزارش فرارو، پس از شروع نوسانات ارزي، دولت «مركز مبادلات ارزي» را به راه انداخت تا از اين طريق ارز حاصل از صادرات را بدون واسطه به وارد كنندگان اختصاص دهد. اين تصميم دولت با مخالفت صادركنندگان روبرو شد چرا كه فروش ارز در بازار آزاد سود بيشتري براي صادركنندگان به همراه داشت.

مخالفت صادركنندگان موجب شد كه واردكنندگان به سمت بازار آزاد روي آورند و اين به نوبه خود باعث افزايش قيمت ارز در بازار شد. سرانجام با توافقات به عمل آمده قرار شد كه صادركنندگان ارز خود را به نرخ «توافقي» و كمتر از قيمت بازار به واردكنندگان بفروشند.

براي برگشت ارز صادرات چهار روش تعيين شد: روش اول این است که خود صادر‌کنندگان واردات انجام دهند. براساس روش دوم صادر‌کنندگان باید ارز خود را به وارد‌کنندگان داده تا آنان به کار واردات بپردازند. براساس روش سوم صادر‌کنندگان باید سپرده ارزی داشته باشند. روش چهارم این است که اگر صادرکنندگان بدهی ارزی دارند می‌توانند با ارز صادراتی بدهی خود را بپردازند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت چندي پيش اعلام کرده بود که مرکز مبادله ارزی می‌خواهد آمارها را داشته باشد نه مبالغ ارزی را و حالا به گفته جعفر قادري سخنگوي كميسيون تلفيق اين بند (بند ۳۲ لايحه) از بودجه حذف شده است. اين تصميم عليرغم اينكه مي تواند براي صادر كنندگان خبر خوشي باشد، بخشي از وارد كنندگان را روانه بازار آزاد خواهد كرد و احتمال افزايش نرخ ارز در بازار را بالا خواهد برد.

احتمال افزايش قيمت ارز در بازار آزاد اما به همين تصميم خلاصه نمي شود. حذف ارز مرجع و تعيين قيمت دلار ۲۴۵۰ تومانی در لایحه بودجه ۹۲ تصميمات ديگري بود كه كارشناسان بر اين اساس احتمال افزايش قيمت ارز در بازار را مطرح مي كنند.

برخي از كارشناسان با اين استدلال كه اين موضوع موج جدیدی از آینده‌ هراسی در میان تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند و روند تولید و صادرات را با اختلال همراه خواهد كرد از افزايش قطعي نرخ ارز در بازار سخن مي گويند. در مقابل برخي معتقدند در صورتي كه ارز مرجع حذف شود، از آنجایی که درآمد دولت افزایش می‌یابد و نقدینگی بیشتری از سطح جامعه جمع‌ می‌شود، قیمت دلار در بازار آزاد ریزش می‌کند و به نرخ مبادله‌ای که هم‌اکنون ۲۵۰۰ تومان است، نزدیک‌ خواهد شد.

اين در حالي است كه رحيمي معاون اول چندي پيش پس از آنكه خبر حذف ارز مرجع موجب افزايش ۶۰درصدي قيمت گوشت و ۳۵ درصدي قيمت روغن شد از تخصيص ارز مرجع تا پايان دولت خبر داده است. گفته مي شود اين عقب نشيني دولت در نتيجه فشار رانت خواران به دولت بوده است. بر اين اساس احتمالا بايد منتظر افزايش قيمت ارز در بازار آزاد باشيم.


منبع : فرارو


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.