نرم افزارحسابداری صدگان

اگر قانون جديد «ماليات‌مسكن» تصويب شود …

0 680

حسابداراپ

پندار سیستم

در صورت تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، نقل و انتقال بیش از دو واحد در سال مشمول مالیات مضاعف خواهد بود.


به گزارش ایسنا، نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری محل مازاد بر ۲ واحد در سال توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، در خصوص املاکی که بعد از اجرای این قانون خریداری می‌شوند، به ازای هر واحد اضافی مشمول مالیات اضافی معادل یک برابر نرخ ماده ۵۹ این قانون برای هر بار معامله و حداکثر تا نرخ ۵۰ درصد خواهد بود.


بر اساس ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم، نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌است. همچنین بنا به تبصره ۱ این ماده چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین‌ نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیک‌ترین محل مشابه مبنای محاسبه ‌مالیات خواهد بود.


بر این اساس در صورت تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، واحد یا واحدهای مسکونی استیجاری که زیربنای مفید آن در کلانشهرها تا ۷۵ متر مربع و در سایر نقاط تا یکصد متر مربع باشند از مالیات بر درآمد اجاره املاک معاف می‌شوند. همچنین درآمد اجاره براساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می‌گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری شود یا مبلغ مندرج در آن کمتر از ۸۰ درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد میزان اجاره‌بها براساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.