- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

صکوک باز هم زیر ذره بین کمیته فقهی سازمان بورس

کمیته فقهی در سال ۹۲ بحث صکوک و الگوهایی که کلیات آنها به تصویب رسیده است را با جزییات بیشتر بررسی می کند.

.

در سال ۱۳۹۱ کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به موجب وظیفه اصلی اش که بررسی جوانب شرعی و فقهی معاملات و قراردادهاست، بر روی دو موضوع کلی متمرکز شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: کمیته فقهی سازمان در سال ۹۱ بر روی صکوک و حوزه قراردادها بررسی هایی را انجام داد.

 

مجید پیره ادامه داد: در حوزه صکوک طی سال ۹۱، صکوک منفعت، صکوک حج، مرابحه و استصناع در کمیته  فقهی مورد بررسی قرار گرفت. 

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه قراردادها هم بحث وقف سهام به عنوان یک قرارداد مطرح شد، ابراز داشت: همچنین بحث خرید اعتباری سهام، الگویی دیگر از قراردادها بود که در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار طرح شد.

 

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با وقف سهام، خاطرنشان کرد: کمیته فقهی کلیات آن را تصویب کرد اما وقف سهامی را که نشان دهنده نقدینگی یا وجه نقد باشند را شرعی ندانست.

 

پیره تصریح کرد: در مورد خرید اعتباری سهام هم کمیته فقهی سازوکار فعلی را از نظر شرعی جایز ندانست و اعلام کرد که ضروری است نوع قرارداد بین کارگزاران و بانک تغییر یابد.

 

وی با اشاره به برنامه های سال ۹۲ کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: کمیته فقهی در سال ۹۲ بحث صکوک و الگوهایی که کلیات آنها به تصویب رسیده است را با جزییات بیشتر بررسی می کند.

 
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس تاکید کرد: همچنین قراردادهای جدیدی که قرار است در بورس اجرایی شود نیز در کمیته فقهی طرح می شوند و آنهایی که تصمیم بر اجرایی شدنشان است، لزوما باید به تایید کمیته فقهی سازمان بورس برسند.
.