نرم افزارحسابداری صدگان

تدوین دستورالعمل اخلاق حرفه ای در بازار سرمایه

0 644

حسابداراپ

تهیه اصول و معیارهای اخلاق و رفتار حرفه ای کارگزاران در کانون کارگزاران بورس از مهمترین برنامه هایی بود که در سال گذشته به مرحله تدوین رسید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، روح الله میر صانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار درباره عملکرد سال گذشته این کانون و برنامه های سال جدید توضیح داد.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه تدوین اصول و معیارهای اخلاق و رفتار حرفه ای در سال ۹۱ انجام شد، افزود: شناخت رفتارهای حرفه ای در بازار سرمایه به فعالان و کارگزاران کمک می کند تا در موقعیت های متعارض رفتارهای حرفه ای داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه در سال گذشته واحدی نیز برای تخصیص بخش آموزش خریداری شد، ادامه داد: در سال جاری برای برگزاری دوره های آموزشی از این مکان استفاده خواهد شد که این اتفاق باعث توسعه فعالیت های آموزشی کانون می شود.


میرصانعی در ادامه از تصویب طرحی برای تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه کارگزاران در روزهای پایانی سال گذشته خبر داد و گفت: کانون در همه این کارگروه ها نماینده ای را می فرستد.


وی با تاکید بر اینکه برگزاری دوره های تخصصی این کارگروه ها در سال جدید ساماندهی خواهد شد، اظهار کرد: این کارگروه ها بسته به نیاز کارگزاری ها تشکیل می شود به عنوان مثال کارگزارانی که اقدام به راه اندازی صندوق سرمایه گذاری کرده اند و در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده اند با تشکیل این کارگروه ها مشکلات خود را توسط کارشناسان بررسی و برطرف خواهند کرد. به علاوه در این کارگروه ها می توان پیشنهادهایی برای بهبود شرایط ارائه و بررسی کرد.

پندار سیستم


میرصانعی با اشاره به اینکه بازوهای این کارگروه ها، کارگزاران هستند، افزود: کانون از این گروه استفاده کرده و آنها با عضویت در کارگروه ها به بررسی مشکلات مختلف می پردازند. کارشناسان کانون نیز علاوه بر حضور مستمر در جلسات ، خروجی این جلسات را اطلاع رسانی می کند.


دبیر کل کانون کارگزاران در پاسخ به سوالی درباره فواید تدوین اصول و معیارهای اخلاق حرفه ای برای اهالی بازار سرمایه گفت: موسسه بین المللی CFA سالانه آزمون هایی را برگزار می کند و افرادی که مدرک این موسسه را اخذ می کنند، می توانند در همه بازارهای سرمایه دنیا حضور داشته و فعالیت کنند. یکی از آزمون های مهم این موسسه اصول اخلاق حرفه ای است که از طریق این آزمون افراد رصد می شوند . افرادی که این مدرک را اخذ می کنند اصول اخلاق حرفه ای مندرج در این گواهینامه بین المللی را باید رعایت کنند در غیر این صورت گواهینامه فرد باطل خواهد شد.


میرصانعی با اشاره به موارد بالا تاکید کرد: کانون نیز با همین رویکرد اقدام به تدوین این دستورالعمل کرد با این تفاوت که در گام اول هدف ما از تهیه آن راهنمایی فعالان و کارگزاران بازار در موقعیت های متعارض است. اینکه در شرایط متعارض چه رفتاری حرفه ای و چه رفتاری غیر حرفه ای است.


وی با اشاره به اینکه در تدوین این دستورالعمل سعی شده تا از استاندارهای بین المللی استفاده شده و آنها را بومی کنیم، گفت: پیش بینی می شود این دستورالعمل تا نیمه اول سال جاری نهایی و به طور کامل بومی سازی شود. در مرحله بعد پس از تصویب در هیات مدیره کانون به کارگزاران ابلاغ خواهد شد تا از آن استفاده کنند اما در گام اول استفاده از این اصول اجباری نیست.


وی همچنین درباره عملکرد سال گذشته بازار سرمایه گفت: با وجود مشکلات اقتصادی کشور در سال گذشته و موانعی که وجود داشت بازار سرمایه توانست به خوبی عمل کرده و بازدهی خوبی داشته باشد.


وی معتقد است عملکرد هر نهادی را باید بر اساس شرایط موجود ارزیابی کرد، در نتیجه با توجه به شرایط اقتصاد کشور می توان گفت بازار سرمایه عملکرد خوبی را پشت سر گذاشت.

 
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.