- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ارتقای شاخص حمایت از سرمایه گذاران در بورس

تصویب دستورالعمل الزامات افشای اطلاعات و تصویب معاملات اشخاص وابسته ناشران، موجب ارتقای شاخص حمایت از سرمایه گذاران ایران شد.


 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر امور حقوقی شرکت بورس اوراق بهادار، با بیان مطلب بالا گفت: در راستای اجرای ماده ۳۵ قانون بازار، پرونده های تخلفاتی کارگزاران پس از رسیدگی مقدماتی و صدور رای پیشنهادی در کمیته رسیدگی به تخلفات مستقر در سازمان به هیات مدیره بورس تهران پیشنهاد می شوند.
 
مریم ابراهیمی ادامه داد: این آرا پیش از رسیدگی در جلسه هیات مدیره از لحاظ تطبیق با قوانین و مقررات، در مدیریت حقوقی بورس، بررسی می شوند.

 
وی با اشاره به اینکه پس از جلسه هیات مدیره رای صادره انشا می شود، تصریح کرد: بعد از اخذ امضا از اعضای هیات، رای صادره توسط دبیر هیات مدیره بورس، ابلاغ می شوند.

 
مدیر امور حقوقی شرکت بورس با بیان اینکه این آرا در سال ۹۱ نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته ، اظهار داشت: این کاهش، مبین کاهش تخلفات در بازار سرمایه است؛ به گونه­ای که ما صرفاً ۱۲ تعداد رای تخلفاتی در خصوص کارگزاران و یک رای تخلفاتی در خصوص ناشران داشته ایم.

 
وی خاطرنشان کرد: البته دلیل دیگر کاهش آرای موضوع ماده ۳۵ قانون بازار، اجرایی شدن آیین نامه ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها است که در این موارد سازمان بورس راساً و بدون ارسال پرونده به بورس مبادرت به رسیدگی و صدور رای می کند.


 
ابراهیمی در خصوص اقدامات انجام شده این مدیریت در سال ۹۱، افزود: همکاری در ارتقای شاخص حمایت از سرمایه  گذاران بانک جهانی از اقدامات مدیریت حقوقی بورس بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه این شاخص هر سال میلادی در خصوص سال آتی منتشر می شود، ادامه داد: رتبه ایران در سال ۲۰۱۲ در این شاخص ۱۶۷ بود که با اقداماتی که با همکاری سازمان بورس انجام شد به رتبه ۱۵۰ در سال ۲۰۱۳ ارتقا یافت. مهمترین عامل در ارتقا این شاخص ، تصویب دستورالعمل الزامات افشای اطلاعات و تصویب معاملات اشخاص وابسته ناشران بود.


مبارزه با پولشویی

مدیر امور حقوقی شرکت بورس به تصویب و ابلاغ دستورالعمل  های مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در سال ۹۱، موارد مربوط به معاونان و مدیران بورس ابلاغ شد. در عین حال، دوره های آموزشی برای تمام کارکنان بورس در تهران و مناطق و همچنین دوره ویژه ای هم برای مدیران بورس با حضور مدیر عامل و معاونان بورس تهران برگزار شد.

 
ابراهیمی تاکید کرد: یکی از مهمترین برنامه های سال ۹۲ این مدیریت، نظارت دقیق بر اجرای این حوزه در بورس است.


 

وی ادامه داد: برگزاری دومین دوره آموزشی فدراسیون آسیایی- اروپایی بورس ها در تهران از دیگر اقدامات مدیریت حقوقی بود. این دوره با حضور ۹ مهمان خارجی طی دو هفته با همکاری تشکل­های خودانتظام و برخی از کارگزاران در آبان ماه برگزار شد.

 

بررسی دستورالعمل ها

مدیر امور حقوقی بورس با اشاره به دیگر اقدامات این معاونت در سال ۹۱، تصریح کرد: در حوزه مقررات، دستورالعمل نظارت بر خریدهای با اهمیت سهام که در سال های گذشته به سازمان ارائه شده بود، مجدداً بازنگری و ارسال شد.

 
وی توضیح داد: دستورالعمل معاملات اعتباری و قرارداد مربوط، پس از تصویب، بررسی مبسوطی شد و نظرات پیشنهادی برای سازمان ارسال شد. همچنین، دستورالعمل صندوق تضمین تسویه پیش از تصویب بررسی و اظهارنظر شد. دستورالعمل اعطای مجوز تالارهای اختصاصی و شعب با ابتکار مدیریت اعضای بورس و مدیریت حقوقی نیز بازنگری شد و به تصویب هیات مدیره بورس رسید. دستورالعمل های عرضه‌ اختیار فروش تبعی و شرایط خریداران معاملات عمده نیز از دیگر دستورالعمل هایی است که مورد بررسی قرار گرفته اند.

 
وی گفت: سال گذشته قراردادها و تفاهم نامه های متعددی در حوزه های مختلف بازار سرمایه و حوزه های عملیاتی بورس بررسی و منعقد شد. همچنین در موارد متعددی به استعلام  هایی که از سوی دادگاه  ها، مدیران مناطق و برخی شرکت ها می شود پاسخ لازم ارائه شده است.

 

ابراهیمی در خصوص برنامه های سال جاری معاونت حقوقی شرکت بورس ابراز داشت: در سال ۹۲ علاوه بر وجود برنامه مبسوط در حوزه مبارزه با پولشویی که ذکر شد، برنامه های دیگری درخصوص بازنگری و ارتقای برخی فرایندهای مربوط به بازار، پذیرش ناشران و امور اعضای بورس وجود دارد. علاوه بر این همکاری در تدوین مقررات از جمله مقررات پیشنهادی بورس در حوزه تامین مالی از طریق بورس و ابزارهای جدید هم در دستور کار قرار دارد.