نرم افزارحسابداری صدگان

راه اندازی بورسهای متعدد بر اساس کدام منطق و تجارت جهانی؟

0 607

حسابداراپ

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، منطق و ضرورتهای مربوط به راه اندازی بورسهای متعدد را مورد واکاوی قرار داد.

.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام کرد: بورس از جمله نهادهایی است که فعالیت آن در اقتصاد باعث می شود تا تبادل اطلاعات به صورت شفاف تر انجام شود و تعیین قیمت نیز بر اساس عملکرد مکانیسم بازار صورت گیرد.

.

 در ایران راه اندازی بورس در قوانین مورد توجه قرار گرفته است اما برخی از این نهادها تاکنون تشکیل نشده اند. این گزارش به دنبال تبیین این موضوع است که مرتفع کردن مشکلات مربوط به راه اندازی برخی از این بورس ها چگونه باید انجام شود؟

پندار سیستم

.
قبل از اصلاح اصل چهل و چهارم قانون اساسی، تصور غالب در کشور این بود که در اقتصاد ایران بسترهای لازم برای شکل گیری اقتصاد رقابتی وجود ندارد. با رویکردهایی که در اقتصاد کشور پس از پایان جنگ تحمیلی اتخاذ شدند ، تصمیم گیری و سیاستگذاری در کشور (حداقل به صورت مصوبات قانونی و نه در عمل) به گونه ای انجام شد که نقش دولت در اقتصاد کشور کمرنگ تر شود. این رویکرد در قوانین برنامه های توسعه مورد توجه قرار گرفت. سپس تلاش شد تا با حذف یک سلسله امتیازات و انحصارات، فضا برای ورود بخش خصوصی به عرصه رقابت های اقتصادی بیشتر شود تا اقتصاد رقابتی شکل گیرد و در سایه آن کارآیی افزایش یابد.

.
گزارش مذکور می افزاید: بر این اساس سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی تصویب و ابلاغ و متعاقب آن ، قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی تصویب شد . با حرکت اقتصاد کشور به این سمت (رقابتی کردن اقتصاد) تشکیل برخی از نهادهایی که بسترساز اقتصاد رقابتی است مورد توجه قرار گرفت که تشکیل بورس از جمله آنهاست.

.
بدون شک تشکیل هر کدام از بورس ها نظیر بورس کالا ، انرژی ، نفت و… به وجود بسترها و مکانیسم خاص خود نیاز دارد که در صورت نبود آنها، موفقیت این بورس ها عملا امکانپذیر نخواهد بود. این که در ایران امکان راه اندازی بورس های متعدد نظیر برق ، بورس نفت ، بورس انرژی یا فعالیت آن ها در قالب بورس کالایی وجود دارد، یا این که چگونه می توان راه اندازی بورس انرژی را به صورت موفقیت آمیز پیگیری کرد، موضوعی است که در این نوشتار به آن پاسخ داده می شود.

.

براي دريافت گزارش اينجا كليك كنيد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.