- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

چهارمین بورس ایران، شنبه ۱۹ اسفند به‌طور رسمی افتتاح می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی گفت:‌ چهارمین بورس ایران شنبه، ۱۹ اسفند با عرضه ۴۰۰ تن قطران مجتمع کک‌سازی و پالایش قطران زرند به طور رسمی افتتاح می‌شود.

.

بورس انرژی روز شنبه هفته آینده، ۱۹ اسفند با عرضه ۴۰۰ تن قطران مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند به طور رسمی افتتاح می‌شود.

 .

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس انرژی، مدیرعامل بورس انرژی با اعلام خبر فوق افزود:‌ نخستین معامله چهارمین بورس ایران با عرضه ۴۰۰ تن قطران آغاز خواهد شد.

.
دکتر شاپور محمدی با اشاره به اینکه  کارگزاری سی‌ولکس‌کالا عرضه‌کننده قطران در اولین معامله بورس انرژی است، تصریح کرد: سه کارگزاری مجاز به فعالیت در بورس انرژی واسطه خرید این محموله با خریدار یا خریداران شده‌اند.
 .

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: اولین خرید و فروش حامل های انرژی با حضور مسئولان ارشد اقتصادی، فعالان بازار سرمایه و نمایندگان رسانه‌ها انجام خواهد گرفت و شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه بورس انرژی، از نزدیک شاهد اولین معامله در بورس انرژی خواهند بود.

.
وی گفت: پس از معامله قطران و در آینده نزدیک، معامله زغال سنگ و کک نیز در بورس انرژی آغاز خواهد شد که خریداران زیادی در داخل و خارج کشور به آن علاقه نشان داده‌اند.
.
دکتر محمدی با اشاره به اینکه علاوه بر  به ‌جز مجتمع زرند که اولین فروشنده در بورس انرژی است، فروشندگان دیگری نیز به زودی در بورس انرژی پذیرش و وارد معاملات زغال‌سنگ و مشتقات آن خواهند شد، افزود:
.
تمام بسترها و معاملات برق، با همه پیچیدگی‌ها، باهمت کارشناسان و متخصصان بورس انرژی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران فراهم و طراحی شده است اما به‌علت نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و محدودیت شرکت توانیر در تأمین نقدینگی مورد نیاز معاملات برق در این ایام، خرید و فروش برق نتوانست اولین معاملات بورس انرژی را به نام خود ثبت کند، اما پیش‌بینی می‌شود اوایل سال ۹۲  برق به معاملات بورس انرژی بپیوندد.
.
مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ایران، ازجمله بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، برای عرضه اوراق سلف نفتی آمادگی کامل دارند و در انتظار تصمیم‌گیری شرکت ملی نفت ایران برای انتشار آن هستند، خاطر نشان کرد: در لایحه بودجه سال ۹۲ [1]، انتشار اوراق سلف دیده شده است ، بنابراین می‌توان انتظار داشت بهار پیش رو، عرضه اوراق سلف نفتی نیز آغاز شود.
.