نرم افزارحسابداری صدگان

پرداخت ماهانه یا ۶ ماهه عیدی کارگران تخلف نیست.

0 3,472

حسابداراپ

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اعلام اینکه پرداخت ماهانه یا ۶ ماهه عیدی کارگران تخلف نیست، گفت: تنها تاخیر در پرداخت عیدی به سال آینده و کاهش ارقام تخلف محسوب می شود.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، حداقل و حداکثر عیدی کارگران و مشمولان قانون کار ۲۱ سال است بر اساس فرمولی محاسبه می‌شود که از سوی مجلس تصویب و تاکنون اجرایی شده است.

.

طبق مصوبه مجلس هر کارگر باید در سال به میزان حداقل ۲ برابر و حداکثر ۳ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، عیدی دریافت کند که این رقم در سال جاری بر پایه حداقل دستمزد ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومانی حداقل ۷۷۹ هزار و ۴۰۰ تومان و حداکثر ۱ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود.

.

برای افرادی که بیش از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار به عنوان حقوق ثابت و یا پایه و عناوینی از این دست دریافت می کنند میزان عیدی پایان سال نمی تواند طبق قانون بیش از ۳ برابر حداقل دستمزد یعنی همان ۱ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ تومان باشد.
.

بر همین اساس کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد ، بعنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

.

مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود، مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز کند.
.

برخی بنگاه‌های بزرگ برای پرداخت عیدی پایان سال کارگران روش‌های متفاوتی دارند و در راستای کاهش هزینه‌های خود در ماه‌های پایانی سال بخشی از عیدی نیروهای تحت پوشش خود را در پایان شهریورماه یعنی در نیمه اول سال و بخش دیگر را در ماههای پایانی سال پرداخت می کنند.
.

پندار سیستم

این روش همواره نارضایتی کارگران را به همراه داشته است چرا که با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال دغدغه‌های گذراندن امورات زندگی کارگران با افزایش نرخ تورم بیشتر می‌شود، و دریافت یکجای عیدی شاید کمک خرجی برای آنها باشد.
.

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، به مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰ اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه همه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هریک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز یا دو ماه آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

.

وی با تاکید بر اینکه  عیدی تنها امتیاز کارگران نسبت به کارمندان محسوب است اظهار کرد: فرآیند پرداخت عیدی در برخی شرکت‌ها متفاوت است اما آنچه اهمیت دارد این است که مطابق مصوبات و مستندات قانونی هیچ کارفرمایی حق ندارد عیدی سال جاری را حتی به ماه‌های ابتدایی سال بعد موکول کند.
.

هرچند برخی از بنگاه ها و واحدها عیدی مصوب شورای عالی کار را به صورت ماهیانه و یا هر ۶ ماه یکبار پرداخت می کنند اما عرفی که در این بخش وجود دارد درصد بالایی از پرداخت ها را به پایان هر سال می کشاند.
.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور با اشاره به این‌که قرارداد غالب جامعه کارگری در روزهای پایانی سال خاتمه می‌یابد اظهار کرد:  دلیل نگرانی کارگران قرارداد موقت و پیمانی از تمدیدنشدن قرارداد کاریشان در سال آینده تاخیر یا دریافت نکردن حقوق، عیدی و سنوات آنان در سال‌جاری است.
.

وی اولین راهکاری که کارفرمایان برای فرار از بحران در پیش می‌گیرند، اخراج کارگران قراردادی خواند و خاطرنشان کرد:  کارگران با آگاهی از این نوع مدیریت هیچ‌گاه در طول سال، حتی با داشتن قرارداد کاری، امنیت شغلی را درک نمی‌کنند.
.

به گفته این فعال کارگری، با توجه به نزدیک‌شدن به تعطیلات نوروز، علاوه بر اضطراب افزایش چندبرابری قیمت کالا‌ها، فشار روانی پایان قرارداد یکساله و احتمال تمدید نشدن قرارداد و بیکاری  فشار مضاعفی بر دوش کارگران قراردادی است.
.

بیات با تاکید بر اینکه تمام کارگرانی که قراردادهایشان در چارچوب قانون کار است مشمول دریافت عیدی و سنوات می‌شوند خاطر نشان کرد: با این حال، گروه هایی از کارگران که قراردادهای مشخصی نداشته یا مورد سوء استفاده کارفرمایان قرار می گیرند از عیدی پایان سال محروم هستند.
.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور عدم پرداخت عیدی به میزان تعیین شده  از سوی کارفرمایان را تخلف خواند و بیان کرد: کارفرمایان نباید در اجرای قانون به صورت سلیقه ای عمل کنند.

.
وی افزود: اگر کارفرمایی پرداخت عیدی نیروی کار را کمتر از ۷۷۹ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر بگیرد، قطعا مرتکب تخلف شده است و کارگران می توانند در این صورت از طریق ادارات کار شکایت خود را مطرح کنند و قطعا رای به نفع آنان صادر خواهد شد.
.

به گزارش تسنیم، تخلف از پرداخت عیدی کمتر از ۷۷۹ هزار و ۴۰۰ تومان تنها مشمول آن بخش از نیروهایی می شود که در تمامی ماههای سال و به صورت کامل در بنگاه حضور داشته اند. در غیر این صورت، کارفرما می‌تواند به نسبت ماه‌هایی که با نیروی خود قرارداد همکاری داشته است، به وی عیدی پرداخت کند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.