- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پاسخگویی اعضای هیات مدیره شرکت ها به سهامداران افزایش می یابد

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : پاسخگویی اعضای هیات مدیره شرکت های بورسی و فرابورسی به سهامداران با اجرای سیستم های کنترل داخلی افزایش می یابد.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر سید علی حسینی روز یکشنبه در نشست تخصصی “الزامات استقرار و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی” با بیان اینکه تکالیف، وظایف و مسئولیت های اعضای هیات مدیره شرکت ها نسبت به گذشته تغییر یافته است، افزود: بر اساس قوانین و مقررات، اعضای هیات مدیره شرکت ها موظف به پاسخگویی در قبال سهامداران هستند.
 .
وی اظهار داشت: اعضای هیات مدیره شرکت ها باید نسبت به ریسک های محیط فعالیت خود شناخت کافی و برای مواجهه با آنها از ابزارها و سامانه های متعارف استفاده کند.

 .
دکتر حسینی با بیان اینکه برخی از مدیران شرکت ها اشراف کافی به سامانه های مدیریتی ندارند، گفت : سامانه مدیریت یکپارچه ریسک، یکی از سامانه هایی است که مدیران اجرایی و اعضای هیات مدیره شرکت ها باید به آن مسلط باشند تا بتوانند شناخت لازم را از شرکت های تحت نظارت خود داشته باشند.

 
عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود : سامانه مدیریت یکپارچه ریسک به دنبال دو هدف (ایجاد و خلق ارزش و شناسایی ریسک های شرکت) است تا مدیران بتوانند به از منافع شرکت ها پاسداری کنند.

 
وی با اشاره به اینکه سامانه مدیریت یکپارچه ریسک در سه بعد اهداف شرکت ها را دنبال می کند، اظهار داشت: در بعد نخست، مدیران شرکت ها موظف می شوند اهداف کنترلی، برنامه ای ، سودآوری و قوانین و مقررات شرکت را بشناسند.

 

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس تاکید بر اجرای برنامه ها در تمامی سطوح و تاکید بر اجزای کنترلی را از دیگر بعدهای تحقق اهداف سامانه مدیریت یکپارچه ریسک اعلام کرد.

.

دکتر حسینی با بیان اینکه اعضای هیات مدیره شرکت ها، نقش با اهمیتی در کنترل های داخلی دارند، تصریح کرد : در همین رابطه، اعضای هیات مدیره باید بر مدیریت نظارت، برنامه ها، عملکرد و فعالیت های مدیریت را به دقت بررسی، راهبرد شرکت را تایید، نتایج مالی را ارزیابی، خط مشی ها ایمنی و امنیت شرکت را به صورت سالانه بررسی و با حسابرسان داخلی و خارجی تعامل داشته باشند.
.
وی فعالیت های کنترلی اعضای هیات مدیره شرکت را بررسی مدیریت ارشد، مدیریت مستقیم فعالیت ها و کارکردها، کنترل اعتبار و پردازش معاملات، کنترل های فیزیکی، شاخص های عملکرد، تفکیک وظایف و مستند سازی اعلام کرد.
.
معاون سازمان بورس با تاکید بر این نکته که شرکت های سهامی عام باید دارای کمیته حسابرسی باشد، گفت : این کمیته باید بر ساختار کنترل داخلی، فرآیندهای گزارشگری مالی و رعایت قوانین، مقررات و استانداردها نظارت کنند.
.