- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ورود نقدینگی و رشد شاخص بورس

زمانی می توان انتظار منطقی از کاهش نرخ ارز داشت که یا عرضه افزایش یابد و یا تقاضا با کاهش مواجه شود. اما با نیم نگاهی به شرایط فعلی خواهیم دید طی چند روز اخیر هیچ تغییر اساسی در وضعیت این دو پارامتر صورت نگرفته، چراکه نه راه های ورود ارز به کشور باز شده و نه تقاضای آن با کاهش مواجه بوده است.

.

در پی اعلام نتایج مثبت مذاکرات کشورمان با گروه ۱+۵ از سوی جلیلی و پیرو صحبت های صالحی مبنی بر رفع تدریجی تحریم ها، قیمت دلار با کاهش حدود ۱۲ درصدی طی چهار روز معاملاتی اخیر مواجه شده است، حال آنکه به نظر می رسد این اظهارات بیش از آنکه نمود ظاهری و عینی داشته باشد، اثرات روانی مثبتی بر جامعه گذاشته است. واقعیت امر این است که در حال حاضر در هیچ یک از پارامترهای اثرگذار بر روند قیمت ارز تغییر جدیدی ایجاد نشده، اما به دلیل اثرات روانی مسائل مطرح شده، با فشار عرضه در این بازار رو به رو هستیم.

.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام با بیان این مطالب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: زمانی می توان انتظار منطقی از کاهش نرخ ارز داشت که یا عرضه افزایش یابد و یا تقاضا با کاهش مواجه شود. اما با نیم نگاهی به شرایط فعلی خواهیم دید طی چند روز اخیر هیچ تغییر اساسی در وضعیت این دو پارامتر صورت نگرفته، چراکه نه راه های ورود ارز به کشور باز شده و نه تقاضای آن با کاهش مواجه بوده است.

.

حسین شیخی ادامه داد: در شرایط فعلی حتی اگر فرض کنیم کلیه تحریم ها و محدودیت ها برداشته شود و امکان فروش نفت همچون سابق فراهم شود این سوال اساسی مطرح است که به چه کسی می خواهیم فروش نفت داشته باشیم؟ چراکه کلیه مشتریان و کشورهای طرف معامله حداقل برای یک بازه یک ساله، برنامه ریزی خرید نفتی خود را با فرض عدم خرید این محصول از ایران تهیه کرده اند، بنابراین در بهترین حالت روند نزولی نرخ ارز باید تدریجی باشد و چنین افت ناگهانی تنها و تنها حاصل جو روانی و خوش بینی های ایجاد شده نسبت به آینده است.

.

وی با اشاره به احتمال کاهش دلار تا مرز ۳۰۰۰ تومان، این امر را موقتی خواند و گفت: به نظر می رسد در بازه کوتاه مدت نرخ دلار تا مرز ۳۰۰۰ تومان نیز نزول یابد. اما این کاهش با توجه به عدم تغییرات اساسی در جنبه های بنیادی اثرگذار بر بازار ارز، در بلندمدت دوام نخواهد داشت.

.

این مدرس دانشگاه با بیان احتمال رشد شاخص بورس طی روزهای آینده مطرح کرد: با افزایش میزان عرضه در بازار ارز و خروج بخش زیادی از نقدینگی از آن، به نظر می رسد باید منتظر ورود نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه و در نتیجه رشد شاخص بورس طی روزهای آینده باشیم.

.

وی در خصوص شرایط آینده سودآوری شرکت های صادرات محور در صورت ادامه روند کاهشی نرخ ارز عنوان کرد: هرچند که ادامه روند نزولی ارز اندکی دور از ذهن است، اما اگر فرض را بر تحقق این امر بگذاریم، متناسب با کاهش درآمدها هزینه های شرکت ها نیز کاهش خواهد یافت. مضاف برآنکه در حال حاضر اغلب شرکت ها پیش بینی های محافظه کارانه ای را با در نظر گرفتن نرخ ارز مبادله ای برای سال آینده ارایه داده اند و این موضوع به این معناست که در بدترین حالت شرکت ها به پیش بینی های فعلی دست یافته و تنها نمی توانند با افزایش سودآوری همراه شوند.

.

شیخی در خاتمه در بیان چشم انداز آینده بازار سرمایه گفت: واقعیت امر این است که سال های سال سایه ابهامات و ریسک های متعدد بر کشور حاکم بوده و به نظر می رسد در حال حاضر نیز این موانع همچنان به قوت خود باقی است. از همین رو تا زمانی که تغییر با اهمیتی در شرایط فعلی رخ نداده، نمی توان انتظار بهبود این وضعیت را داشت.

.