- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

هشدار نسبت به عواقب عدم تغییر نرخ سود بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با هشدار نسبت به عواقب عدم تغییر نرخ سود بانکی، از ورود ۴۰ تا ۴۴ تن طلا با اجرای دور جدید پیش فروش سکه، پیش بینی نرخ تورم ۳۱.۵ درصدی برای سال ۹۱، گذشتن حجم نقدینگی از مرز ۴۳۸ هزار میلیارد تومان، کاهش بدهی خارجی ایران به ۸.۵ میلیارد دلار، کاهش ۷۷۰۰ میلیارد تومانی بدهی بانکها به بانک مرکزی و دلایل مخالفت با راه‌اندازی بورس ارز سخن گفت و تاکید کرد: همانگونه که یک جنگ تلفات دارد، جنگ اقتصادی هم تلفات دارد.

.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی امروز در دومین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید در تهران با اشاره به نرخ تورم پایان دی ماه امسال معادل ۲۸.۷ درصد گفت: بر این اساس، پیش بینی می شود نرخ تورم در پایان بهمن ماه به ۲۹.۸ درصد و در پایان سال ۹۱ به ۳۰.۶ درصد تا ۳۱.۵ درصد افزایش یابد.

.

حجم نقدینگی از مرز ۴۳۸ هزار میلیارد تومان گذشت

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش از این نرخ تورم پایان امسال ۳۲ درصد پیش بینی شده بود که با تمهیدات اندیشیده شده  نیم درصد کاهش خواهد داشت، حجم نقدینگی در پایان دی ماه را ۴۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با رشد ۲۴.۴ درصد نسبت به پایان اسفند ماه ۹۰ اعلام کرد.

وی گفت: تنها عوامل شتاب دهنده نرخ تورم رشد پایه پولی و نقدینگی نبوده بلکه سایر متغیرهای اقتصادی مانند نوسانات بازار ارز نیز در آن دخیل بوده است. بخش واقعی اقتصاد نشان دهنده کاهش تولید برخی مواد مصرفی همچون لبنیات، خودرو و فلزات آهنین و… بوده است که در کنار آن، مشکلات تحریم‌های خارجی را نیز داشته ایم که سبب ایجاد خریدهای احتیاطی شده است.

به گفته بهمنی، تورم از ناحیه تقاضا تحت فشار است و کاهش عرضه برخی اقلام مصرفی باعث ایجاد آثار روانی و در نتیجه دامن زدن به تورم شده است؛ به دلیل اهمیت کلیدی سطح تورم و لزوم کنترل آن طیف وسیعی از اقدامات برای کنترل شتاب تورم به کار بسته شده است.

.

کاهش ۷۷۰۰ میلیارد تومانی بدهی بانکها به بانک مرکزی

وی از مهار اضافه برداشت بانک‌ها و معکوس شدن روند آن از تیر ماه خبر داد و افزود: در پایان دی ماه سال جاری بدهی بانکها به بانک مرکزی نسبت به پایان تیر ماه حدود ۷۷ هزار میلیارد ریال کاهش یافته که اثر انقباضی بر پایه پولی و نقدینگی داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: به دلیل جهت گیری رشد و نقدینگی شورای پول و اعتبار در تاریخ ۲۷ تیر ماه امسال با انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق توسط بانک مرکزی موافقت کرد که کل آن به فروش رسیده است. بهمنی اظهار امیدواری کرد که کل آن به فروش برسد.

.

فقط دنبال کسب درآمد از پیش فروش سکه نیستیم

وی با اعلام اینکه هدف بانک مرکزی از اجرای طرح پیش فروش سکه صرفا کسب درآمد و سود نیست بلکه جمع آوری نقدینگی از جامعه است، تصریح کرد: این طرح از ابزارهای آرام کردن و متعادل کردن بازار طلا است. سال گذشته با اجرای این طرح، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه فروخته شد. این اقدام در سال ۹۰ در حالی صورت گرفته بود که حباب سکه کاملا مشهود بود.

بهمنیبا بیان اینکه در ۴ سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن طلا وارد کشور کرده‌ایم، گفت: سال گذشته با اجرای طرح پیش فروش سکه، ۵۰ تن طلا وارد بازار شد، ضمن اینکه با اجرای دور جدید پیش فروش سکه ۴۰ تا ۴۴ تن طلا وارد بازار خواهیم کرد. میزان طلایی که طی سالهای اخیر وارد کشور شده بود، با نرخ میانگین ۶۵۴ دلار در هر او نس بود که با کاهشی که اخیرا در نرخ طلا شاهد بوده ایم، به ۵۹۳ دلار در هر اونس رسیده است، با این وجود ذخیره عظیمی از طلا در کشور وجود دارد. به هر حال اجرای طرح پیش فروش سکه برای جمع آوری نقدینگی بوده و به هیچ وجه به فکر کسر سود نبوده ایم.

وی گفت: قیمت پایه سکه های پیش فروشی کمی بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود که براساس میانگین نرخ طلا طی چند روز گذشته بوده که البته قیمت قطعی آن تا پایان وقت امروز مشخص خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در صورتی که اقدامات کنترلی پس از تیرماه شامل کاهش بدهی بانکها و اوراق مشارکت اجرا نمی شد، رشد پایه پولی از ۱۵.۲ درصد بیشتر می شد و نرخ رشد پایه پولی در پایان دی ماه به ۳۱ درصد و نقدینگی به ۴۰.۷ درصد افزایش می یافت.

.

هشدار نسبت به عواقب عدم تغییر نرخ سود بانکی

وی با بیان اینکه باید تغییراتی در نرخ سود بانکی ایجاد شود، گفت: اگر نرخ سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت تغییر نکند، با کاهش ارزش پول نباید انتظار داشته باشیم که مسائلی مانند بازار ارز و سکه شکل نگیرد.

بهمنی با بیان اینکه نسبت تسهیلات به سپرده های بانکی در پایان سال ۹۰، بالغ بر ۱۱۱.۲ درصد بود، گفت: یعنی بانکها ۱۱ درصد بیش از منابع خود تسهیلات پرداخت کردند که در پایان دی ماه این رقم به ۱۰۰.۲درصد رسیده است و در پایان سال به ۹۷.۵ درصد کاهش خواهد یافت که البته پس از کسر سپرده های قانونی خواهد بود.

وی با اشاره به یکی از برنامه های بانک مرکزی مبنی بر سوق دادن منابع و تسهیلات بانکی به سمت تولید بوده است، گفت: ۳۷ درصد منابع بانکها باید به بخش صنعت و معدن، ۲۰ درصد کشاورزی، ۲۵ درصد مسکن، ۸ درصد صادرات و ۱۰ درصد بازرگانی اختصاص می یافت. بر این اساس، ۳۹.۱ درصد از منابع بانکی به بخش صنعت و معدن تخصیص یافته است.

به گفته بهمنی، اگر نرخ سود اوراق مشارکت افزایش یابد و مثلا به ۲۴ درصد برسد، تمام اوراقی که توسط مردم خریداری شده است بازگردانده خواهد شد و بنابراین بانک مرکزی نتوانسته است نرخ سود اوراق مشارکت و نرخ سود بانکی را افزایش دهد.

.

با راه اندازی بورس ارز مخالف بودیم

وی در مورد برنامه هایی که برای مرکز مبادلات ارزی اجرایی خواهد شد، گفت: به منظور پاسخگویی به نیازهای ارزی اتاق مبادلات ارز شکل گرفته است، البته پیشنهادی مبنی بر اینکه ارز به بورس برود، وجود داشت اما بانک مرکزی به دنبال این برنامه نبود، زیرا بورس به دنبال افزایش قیمت است اما بانک مرکزی سعی در کاهش قیمت ارز دارد.

بهمنی اضافه کرد: بانک مرکزی هنوز ارز خود را به اتاق مبادلات تخصیص نداده بلکه ارز وارده به مرکز مبادلات مربوط به ارز ۱۴.۵ درصد سهم نفت و ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی بوده، همچنین تکلیف شده است که شرکتهای دولتی و پتروشیمی ها حتما ارز خود را به مرکز مبادلات بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید به اینکه باید تنها یک نرخ دلار داشته باشیم و نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومانی باید کنار برود، گفت: باید نرخها یکی شود تا این امر جلوی فساد را بگیرد، نمی‌توان مثلا شکر را با دلار ۱۲۲۶ تومان وارد کشور و با شکلات صادر کرد با نرخ بیش از ۳ هزار تومان.

وی افزود: دارو با نرخ ۱۲۲۶ تومان ارز دریافت می کند، در این حالت باید پرسید مابه التفاوت این قیمتها نصیب چه کسی می شود؟ بنابراین این گونه موارد باید ساماندهی شود.

بهمنی با اشاره به عملکرد برخی موسسات مالی و تعاونی‌های اعتباری گفت: اخیرا دو موسسه مالی به مشکل برخورد کرده اند که اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده اند، بنابراین هر چند هفته یکبار ما موسسات و تعاونی های اعتباری که با شرایط بانک مرکزی تطبیق نداشته باشد را خواهیم بست. موسسه مالی که ۱۰۰ میلیون اوراق قرضه آمریکا را می خرد، باید بسته شود.

بهمنی با اشاره به مشکلاتی که برخی موسسات مالی و اعتباری دارند، گفت: زمانی که بانک مرکزی نظارت و ساماندهی موسسات مالی را آغاز کرد، برخی ها به من گفتند که وارد این مساله نشوید، بنابراین باید بگویم که ساماندهی این گونه موسسات با مشکلات بسیاری روبرو است.

وی، خالص بدهی های خارجی کشور طی سه سال اخیر را مستمرا رو به کاهش اعلام کرد و گفت: میزان این بدهی ها از ۲۲.۸ میلیارد دلار در پایان سال ۸۹ به کمتر از ۸.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

.

جنگ اقتصادی تلفات هم دارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هم اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و باید تمهیدات این شرایط را تدبیر کنیم؛ همانگونه که یک جنگ تلفات دارد، جنگ اقتصادی هم تلفات دارد.

.