- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نگاه مالیاتی

تبصره ۳۵ لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور [1]، اعلام داشته که «سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۵۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال ۱۳۹۲، مبلغ ۷۲ میلیون ریال در سال تعیین می‌شود».

.

بر این اساس تا ۶۰۰ هزار تومان حقوق و مزایای ماهانه از مالیات بر درآمد حقوق معاف خواهد شد. از طرف دیگر مواد (۱۲و۱۳) لایحه پیشنهادی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم [2] که مدتی پیش تسلیم مجلس شده اشعار می‌دارد:

.

{«ماده ۱۲- متن ذیل جایگزین ماده ۸۴ می‌شود:

ماده ۸۴ – تا میزان ۸۴ میلیون ریال درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات حقوق معاف است. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، سقف معافیت مذکور را برای هرسال مطابق شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی سال قبل اعلامی بانک مرکزی تعیین و اعلام نماید.

.
ماده ۱۳- متن ذیل جایگزین ماده ۸۵ می‌شود:

ماده ۸۵- نرخ مالیات بر درآمد حقوق تا ۶۰۰ میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن ۲۰ درصد است.»}

.
با توجه به آثار هدفمندي يارانه‌ها و با توجه به شعارهای دولت درخصوص معيشت مردم، و از آنجا که به نظر می‌رسد بررسی لایحه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم در بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری فعلی شروع خواهد شد و لحاظ این موضوع که افزایش مزد پیش‌رو نیز جبران کفایت سقوط ارزش پول و تاثیر منفی نرخ تورم را نخواهد داشت، پیشنهاد مي‌كند دولت و مجلس از هم‌اکنون مفاد ماده ۱۲ و ۱۳ يادشده را جایگزین تبصره ۳۵ لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۲ به شرح بالا كنند به طوری که متن تبصره ۳۵ لایحه بودجه به شرح زیر تغيير یابد.

.
«تبصره ۳۵ – سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۵۲) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال ۱۳۹۲، تا میزان ۸۴ میلیون ریال درآمد سالیانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات حقوق معاف و نرخ مالیات بر درآمد حقوق تا ۶۰۰ میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن ۲۰ درصد خواهد بود.»

.

غلامحسین دوانی – حسابدار رسمی 

منبع : دنیای اقتصاد

.