- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مجوز انتشار نخستین اوراق مرابحه صادر شد + انتشار جزئیات پذیره نویسی نخستین اوراق مرابحه

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور نخستین مجوز اوراق مرابحه خبر داد.

.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مهسا رادفر با بیان مطلب فوق افزود : مجوز انتشار اولین اوراق مرابحه به منظور تأمین مالی شرکت گروه صنعتی بوتان برای خرید مواد اولیه جهت مصرف در تولید محصولات شرکت به مبلغ ۳۰۱ میلیارد ریال از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.

 

وی خاطر نشان کرد : اوراق مرابحه گروه صنعتی بوتان با سررسید ۲ ساله ، با نرخ ۲۰ درصد در هر سه ماه پرداخت خواهد شد.

 رادفر اظهار داشت : این اوراق با ضمانت بانک خاورمیانه و بازارگردانی شرکت تأمین سرمایه نوین و از طریق شرکت فرابورس ایران عرضه می‌ شود.
 

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی گفت : براساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و همچنین قانون توسعه ابزارهای نهادهای مالی جدید، به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۸۸، طراحی ابزارهای نوین تأمین مالی(اوراق بهادار جدید) از طریق انجام کار کارشناسی و لحاظ اصول شرع مقدس اسلام (از طریق بررسی در کمیته تخصصی فقهی) توسط سازمان بورس و طرح موضوع در شورای عالی بورس و اوراق بهادار و در نهایت تصویب آن، امکان‌پذیر بوده و پس از تصویب هر ابزار جدید مالی، امکان بهره‌گیری از آن برای کلیۀ علاقه‌مندان به منظور تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی وجود خواهد داشت. 

 

وی اضافه کرد : اوراق مرابحه در طبقه‌بندی کلی اوراق، همانند اوراق اجاره در طبقه ابزارهای انتفاعی با بازدهی معین قرار دارد. این اوراق برای تأمین مالی جهت خرید دارایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدل تأمین مالی آن از چند جهت با اوراق اجاره متفاوت است.

 

رادفر افزود : در اوراق اجاره نهاد واسط دارایی را از فروشنده خریداری کرده و مالکیت دارایی به نهاد واسط منتقل می گردد. سپس دارایی به صورت اجاره در اختیار بانی قرار می گیرد. ولی در اوراق مرابحه نهاد واسط پس از خرید دارایی از فروشنده، مالکیت آن را در قالب قرارداد مرابحه (فروش اقساطی) به بانی منتقل می کند. این تفاوت این اجازه را به نهاد واسط و شرکت‌ها می‌دهد تا بتوانند برای خرید مواد و کالا که ماهیت مصرفی دارند نیز از این طریق تأمین مالی نمایند.

.

 انتشار جزئیات پذیره نویسی نخستین اوراق مرابحه

مدیر عامل فرابورس خبر داد: شرکت واسط مالی آبان برای تامین مالی مواد اولیه تولید آبگرمکن، ۳۰۱.۳میلیارد ریال اوراق مرابحه از شنبه۲۶ اسفند، دربازار سوم پذیره نویسی می کند.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از فرابورس، امیر هامونی با اعلام این خبر افزود: شرکت واسط مالی آبان به منظور تامین مالی غیر مستقیم شرکت گروه صنعتی بوتان و خرید مواد اولیه تولید آبگرمکن، اوراق مرابحه به ارزش ۳۰۱میلیارد و ۳۰۶میلیون ریال ، از روز شنبه  ۲۶ اسفند به مدت ۱۰روز از طریق بازار سوم فرابورس پذیره نویسی می کند .

.

وی در ادامه گفت: خرید اوراق با داشتن کد معاملاتی فعال انجام می شود و تمام سرمایه گذاران با مراجعه به شبکه کارگزاری فرابورس می توانند اوراق مرابحه را به قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال خریداری کنند.

.

همچنین کارمزدها و هزینه های پذیره نویسی توسط بانی اوراق پرداخت می شود .

.

هامونی خاطر نشان کرد: معاملات دست دوم اوراق، پس از پایان پذیره نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می شود و سرمایه گذاران می توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس اقدام به خرید و فروش کنند. 

.

وی با اشاره به این که اوراق با نام  و قابل معامله در فرابورس است تصریح کرد: شرکت تامین سرمایه نوین ، تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق را برعهده دارند که با نرخ سود ۲۰ درصد سالانه به مدت ۲ سال هر سه ماه یک بار توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می شود .همچنین بانک خاورمیانه ضمانت اوراق را بر عهده دارد و عامل فروش کارگزاری تامین سرمایه نوین است.

.

به گفته وی خریداران باید یک شماره حساب بانکی به نام شخص دارنده اوراق مرابحه برای واریز بهای اقساط اعلام کنند.

.

براساس این گزارش، اوراق مرابحه در طبقه‌بندی کلی اوراق، همانند اوراق اجاره در طبقه ابزارهای انتفاعی با بازدهی معین قرار دارد. این اوراق برای تأمین مالی برای خرید دارایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدل تأمین مالی آن از چند جهت با اوراق اجاره متفاوت است.

.

در اوراق اجاره نهاد واسط دارایی را از فروشنده خریداری کرده و مالکیت دارایی به نهاد واسط منتقل می گردد. سپس دارایی به صورت اجاره در اختیار بانی قرار می گیرد. ولی در اوراق مرابحه نهاد واسط پس از خرید دارایی از فروشنده، مالکیت آن را در قالب قرارداد مرابحه (فروش اقساطی) به بانی منتقل می کند. این تفاوت این اجازه را به نهاد واسط و شرکت‌ها می‌دهد تا بتوانند برای خرید مواد و کالا که ماهیت مصرفی دارند نیز از این طریق تأمین مالی نمایند.

..