- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

قدرت نمایی بازارهای موازی در پی بی رمقی بورس

اگر پیامد این نشست ها به سرعت موجب روشن شدن دورنمای اقتصادی و کاهش تحریم ها شود، در صورت ثبات این آثار می توان به توسعه اقتصادی کشور امید داشت. در مقابل چنانچه تغییری در وضعیت تحریم ها جهت کاهش یا لغو آنها صورت نگیرد، پیامدهای منفی آن ابعاد مختلف اقتصاد کشور را در بر خواهد گرفت.

.

پدیده مذاکرات تیم هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در آلماتی، یک موضوع سیاسی بوده، اما آثار آن به صورت مستقیم بر فضای اقتصادی اثرگذار است.

.

مدیر سابق سرمایه گذاری های بانک گلدمن ساکز آمریکا با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به اینکه آثار پدیده مذاکرات سیاسی به طور مستقیم به بحث تحریم های بین المللی مرتبط است، نتایج اقتصادی آن به سرعت نمایان می شود.

.

شاهین شایان آرانی افزود: به اعتقاد بنده اگر پیامد این نشست ها به سرعت موجب روشن شدن دورنمای اقتصادی و کاهش تحریم ها شود، در صورت ثبات این آثار می توان به توسعه اقتصادی کشور امید داشت.

.

وی ادامه داد: در مقابل چنانچه تغییری در وضعیت تحریم ها جهت کاهش یا لغو آنها صورت نگیرد، پیامدهای منفی آن ابعاد مختلف اقتصاد کشور را در بر خواهد گرفت.

.

بدین ترتیب نه تنها دورنمای روشنی از شرایط آینده ایجاد نمی شود، بلکه ثبات اقتصادی نیز از بین رفته و نتایج مطلوبی به همراه ندارد.

.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عدم دستیابی به نتایج دلخواه و تداوم این نشست ها را در ایجاد نگرانی برای سرمایه گذاران بورسی مهم دانست و عنوان کرد: با افزایش نگرانی ها، بازارهای موازی همچون دلار و طلا می توانند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرند و با افزایش قیمت ها همراه شوند.

.

مدیر عامل بنیاد برکت افزود: سابقه تاریخی برگزاری این مذاکرات از عدم دستیابی به اهداف مورد نظر حکایت دارد که بیان گر بی نتیجه بودن آنها در نگاه سرمایه گذاران از جنبه اقتصادی است؛ هرچند که می تواند از دید سیاسی نتایج مطلوب را به همراه داشته باشد.

.

البته با توجه به کارنامه فضای مذاکرات مذکور، این نگرانی از سوی سرمایه گذاران مطرح است که بازهم از نظر اقتصادی تبعات مثبتی از این جلسات به دست نیاید.

.

به اعتقاد وی در صورت عدم کسب نتایج دلخواه افزایش رکود و فشارهای تورمی و نیز سردرگمی در اقتصاد کشور می تواند بروز کند و به دنبال آن سرمایه گذاران برای فعالیت و سرمایه گذاری در حوزه کسب و کار و به ویژه بورس رغبتی از خود نشان نمی دهند.

.

شایان آرانی در خاتمه خطاب به مسئولین گفت: در کنار اینکه لازم است مذاکرات از جنبه سیاسی به نحو احسن برگزار شود، اما مسئولین در معادله ذهنی خود باید به اثرات آن بر حوزه اقتصاد نیز توجه داشته باشند، چراکه گرفتن هر تصمیم سیاسی توأم با اثرات مستقیم و گسترده اقتصادی بسیار زیادی بوده و امید آن می رود که این نشست ها به نوعی نتیجه دهد که نه تنها به نفع طرفین مذاکره باشد، بلکه در ابعاد اقتصادی نیز آثاری مثبت اعمال کند.

.