نرم افزارحسابداری صدگان

عدم افزایش بن مسکن کارگران از ۵سال گذشته/ ضرورت پرداخت ودیعه مسکن به کارگران از سوی دولت

1 745

حسابداراپ

حاجی اسماعیلی  با اشاره به اینکه بخش عمده مشکلات کارگران در بخش مسکن است گفت: ۵ سال است که بن مسکن کارگران افزایش نیافته است و این مسئله باید در تعیین دستمزد کارگران مد نظر قرار گیرد.

.

پندار سیستم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کارگر نیوز، حمید حاجی اسماعیلی، فعال کارگری با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد کل کارگران کشور مستاجر هستند اظهار کرد: در تعیین حداقل دستمزدهای سالیانه، میلیون ها کارگر و مشمول قانون کار که معمولادر واپسین روزهای هر سال انجام می شود، میزان حق بن سال جدید کارگران و نحوه پرداخت آن به صورت نقدی و یا غیرنقدی، حق اولاد، حق مسکن، پایه سنواتی رده های مختلف شغلی و برخی موضوعات دیگر مانند وضعیت افزایش حقوق های مربوط به سایر سطوح مزدی نیز، به خوبی بررسی نمی‌شود و معمولاً هر ساله به ضرر کارگران تمام می‌شود.
.
وی ادامه داد:  متاسفانه در سال های اخیر علاوه بر افزایش حداقل دستمزدها که برای سال جاری از ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان سال ۹۰ به ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت، میزان پایه سنواتی، حق اولاد و بن نقدی نیز بیشتر شده است. اما مسکن به عنوان مهم ترین و پرهزینه ترین بخش سبد معیشت خانوار کارگری در سال های اخیر و حداقل از پنج سال پیش تاکنون شاهد هیچ گونه افزایشی در بخش کمک هزینه ها نبوده و این مبلغ به میزان ۱۰هزار تومان در هر ماه متوقف مانده است.
.
حاجی اسماعیلی جای خالی ودیعه مسکن از سوی دولت برای کارگران را ملموس خواند و بیان کرد: دولت می‌تواند برای ودیعه مسکن کارگران از طریق بانک‌های عامل با ارائه تسهیلات اقداماتی کند،‌ چرا که بیش از ۷۰درصد کارگران مستاجر و مشکلات عدیده ای در این زمینه دارند و ارائه این تسهیلات از سوی دولت برای آنها می‌تواند کمک بسزایی در گذران اموراتشان باشد.

.
وی افزایش قدرت خرید کارگران را در تعیین دستمزد آنها مهم تلقی کرد و ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی و دولت می‌توانند با استفاده از راه‌کارهای گوناگون کالاهای اساسی با کیفیت مرغوب را در اختیار کارگران قرار دهند.
.
حاج اسماعیلی با بیان اینکه نرخ تورم و آمار بازار کار از سوی مراکز وابسته به دولت تعیین می‌شود، عنوان کرد: منابع مستقل رسمی برای ارایه سبد معیشتی کالا، خانوار و نرخ تورم وجود ندارد و علت اینکه دولت زیربار تعیین خط فقر نمی‌رود همین موضوع است و تا زمانی که روند تعیین دستمزد به همین روش باشد هیچ وقت حقوق تعیین شده از سوی شورای عالی کار نمی‌تواند برای خانوار کارگری رضایت بخش باشد.

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. عباسي 91 می گوید

    درود فراوان به شما……….ولي به نظر من اينها فقط تبليغات است كه تفكرات مارا به خودمان درگير كنيد چون كارگر بايد براي جايگزين خودش كارگر تربيت كند درغير اينصورت تعادل وچرخه اقتصاد به هم مي خورد ولي ما هم به اين نتيجه رسيده ايم كه:درست ماكارگر شديم البته اين را بگويم من مدرك ليسانس تربيت معلم دارم ولي چون پارتي نداشتم شدم كارگر …بگذريم ما هم كاري خواهيم كرد كه فرزندانمان ديگر كارگر نباشد چون حقش ضايع مي شود وتوانايي اخذ حق را نخواهد داشت لذا ما ديگر زياد بچه دار نمي شويم كه در تربيت آن بمانيم يك فرزند فوقش ۲فرزند كه تا آينده شان را تامين كنيم درسته داداش پس چاپ كن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.