- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

طرح فروش نفت به مردم فعلا منتفی شد.

فروش ۱۰ میلیارد دلار نفت کاغذی به مردم به دلیل تعلل شرکت نفت برای سالجاری منتفی شد و پیش بینی می شود در صورت موافقت مجلس این اوراق سلف نفتی از بهار سال آینده به مردم عرضه شود.

 .

به گزارش خبرنگار مهر، پس از توقف صادرات نفت خام کشور توسط بخش خصوصی، فروش اوراق سلف نفتی به مردم دستکم برای مدت چند ماه به دلیل تعلل شرکت ملی نفت ایران منتفی شد.

 .

مجلس شورای اسلامی و دولت در قالب قانون بودجه سال ۱۳۹۱ اختیاراتی به شرکت ملی نفت مبنی بر فروش ۱۰ میلیارد دلار نفت کاغذی به مردم واگذار کرده بودند.

 .

با گذشت ۱۲ ماه از واگذاری این اختیار به شرکت ملی نفت ایران اما به دلیل تعلل این مجموعه فروش نفت کاغذی به مردم دست کم تا چهار ماه آینده منتفی شده است.

 .

محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر با بیان اینکه مجوز فروش اوراق سلف نفتی فقط برای سال ۱۳۹۱ بوده است، گفت: اگر بخواهیم این اوراق را برای سال آینده به مردم عرضه کنیم باید مجوز جدیدی از دولت و مجلس شورای اسلامی اخذ شود.

 .

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اعلام اینکه برای عرضه نفت کاغذی به مردم در قالب لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ پیشنهاد جدیدی به دولت و مجلس ارائه شده است، تصریح کرد: بر این اساس در صورت موافقت مجلس با این لایحه پیشنهادی امکان فروش نفت کاغذی در قالب اوراق سلف نفتی برای سال آینده وجود دارد.

 .

به گزارش مهر، با توجه به اینکه به تاخیر دولت در ارائه بودجه سال آینده به مجلس، پیش بینی می شود حداکثر در سه ماهه نخست سال آینده امکان اخذ مصوبه از مجلس برای عرضه اوراق سلف نفتی فراهم نشود.

 .

احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت پیشتر با یادآوری اینکه فروش اوراق بهادار سلف نفتی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر در صنعت نفت تعریف شده و قرار است با اجرای این روش، سرمایه کلان و جز افراد حقیقی و حقوقی در این صنعت به کار گرفته شود، تاکید کرده بود: با استفاده از این روش، مردم می توانند در تولید و استخراج نفت سرمایه گذاری کنند و سود قابل توجهی نصیب آنها شود.

 .

فروش نفت کاغذی با دلار و یورو

خجسته مهر همچنین در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر فروش نفت کاغذی به ارزهای متنوع و رایج جهان تجارت، بیان کرد: اگر بخواهیم این اوراق سلف نفتی را در عرصه بین‌المللی عرضه کنیم، باید مکانیزم آن تغییر کند.

 .

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت هماهنگی بین وزارت نفت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای عرضه بین‌المللی اوراق سلف نفتی، یادآور شد: قطعا این اوراق با روشی جدید عرضه خواهد شد.

 .

پیش از این شرکت ملی نفت ایران درباره ویژگی های اوراق سلف نفتی، اعلام کرده بود:  عرضه نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی با تعیین سود حداقل ۳۰ درصدی در معاملات دلاری و سود حداقل ۸۰ درصدی در معاملات ریالی انجام خواهد گرفت.

 .

در صورتی که میانگین قیمت نفت خام در بورس عمان و دبی در سررسید کمتر از ۱۳۰ دلار باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به فروش نفت خام خود به قیمت ۱۳۰ دلار به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

 .

همچنین در صورتی که قیمت نفت خام در سررسید بیش از ۱۳۰ دلار باشد، خریدار مخیر به تسویه نقدی یا دریافت نفت خام خواهد بود. بدین ترتیب بازدهی گواهی‌های سلف دلاری طی ۳ سال حداقل به میزان ۳۰ درصد خواهد بود.

 .

در صورتی که معادل ریالی مبلغ ارزی هر بشکه نفت خام (هر گواهی سلف نفتی) در سررسید بیش از این مبلغ باشد، خریدار می تواند تسویه نقدی انجام داده و یا نسبت به دریافت نفت خام در صورت دارابودن شرایط و صلاحیت هایش اقدام کند. بدین ترتیب بازدهی گواهی‌های سلف دلاری – ریالی طی ۳ سال حداقل به میزان ۸۰ درصد خواهد بود.

 .

اوراق سلف نفتی که به استناد قراردادهای سلف موازی استاندارد منتشر خواهد شد، در قالب طرحی برای فروش نفت خام به مردم برای نخستین بار انجام می شود. حجم اولیه عرضه نفت در این طرح ملی به میزان یک میلیون بشکه و حداکثر تا سقف ۵ میلیون بشکه نفت خام به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است که به صورت ریالی و ارزی (بر مبنای واحد پولی دلار) عرضه خواهد شد.

 .

همچنین نرخ تسعیر دلار در نماد ریالی بر اساس نرخ آزاد مبادله ای (مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) محاسبه و پرداخت می شود.

 .