- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

صدور ضمانت‎‌نامه اعتباری تعاونی‌ها به شرط تضمین سفته

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون، گفت: به دلیل تغییرات تورمی، توجیه پذیری و اعتبارسنجی طرح های تعاونی برای صدور ضمانت نامه اعتباری به صورت مرتب تغییر می یابد.

.

امیر میمنت آبادی در گفتگو با مهر از صدور ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی برای تعاونی ها در سال جاری خبر داد و گفت: در این زمینه حدود ۵۰۰ پرونده درخواست صدور ضمانت نامه رسیده است. البته پیش بینی صندوق برای سال جاری به میزان ۵۰ میلیاردتومان صدور ضمانت نامه بوده که به ۱۰۰ میلیاردتومان افزایش یافت.

.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون، با اشاره به اینکه میزان درخواست تعاونی ها برای صدور ضمانت نامه بانکی به میزان ۱۵۰ میلیاردتومان بوده است، افزود: وضعیت پذیرش ریسک سرمایه گذاری متقاضیان بستگی به نوع طرح ها و پروژه هایی که درخواست صدور ضمانت نامه می کنند دارد و به صورت کلی صندوق تا ۷۰ درصد درخواست ها را ضمانت می کند.

.

میمنت آبادی خاطر نشان کرد: این صندوق یک صندوق ریسک پذیر است و همه خطرات سرمایه گذاری تعاونی ها را می پذیرد ولی روش کار محتاطانه ای دارد. به همین منظور، در مراحل بررسی درخواست ها یک سری از تعاونی ها منصرف می شوند و گروهی نیز امکان تامین مدارک مورد نیاز را ندارند، همچنین برخی تعاونی ها شرایط متفاوتی دارند اما آنچه که به علت عدم توجیه پذیری بوده و برگشت داده شد بسیار کم بوده است.

.

این مقام مسئول در بخش تعاون، اظهار داشت: تاکنون ۴۰ درصد از کل پرونده هایی که برای آنها ضمانت نامه بانکی صادر شده در بخش صنعت بوده و مابقی نیز در کشاورزی و خدمات بوده است که البته در این دو حوزه سهم طرح های کشاورزی بیشتر بوده است.

.

وی درباره مسائل و مشکلات تعاونی ها برای دریافت ضمانت نامه های اعتباری، گفت: عمده ترین مشکل تعاونی ها عدم توجیه پذیری طرح است که به صورت مرتب توجیه پذیری طرح ها به دلایلی مانند تغییرات تورمی و اعتبارسنجی طرح ها تغییر می کند.

.

به گفته میمنت آبادی، از سویی ممکن است تعاونی ها تضامین لازم را حتی برای صندوق ضمانت نیز نتوانند تامین کنند چون ما به هر حال باید از تعاونی ها در زمان صدور ضمانت نامه اعتباری سفته دریافت کنیم. سفته نیز باید از سوی ضامن امضاء شود و این موضوع از مشکلات تعاونی ها است که امکان تضمین سفته ها را نیز ندارند.

.