نرم افزارحسابداری صدگان

سونامی نقدینگی

0 656

حسابداراپ

دور جدید طرح پیش فروش سکه در حالی مطرح شده که به نظر می رسد اجرای آن با هدف کنترل قیمت ها در بازار طلا نه تنها کارساز نخواهد بود، بلکه موجب سوق دادن حجم زیادی از نقدینگی موجود در کشور به سمت آن خواهد شد که این امر خود می تواند همچون اژدهایی ویرانگر بر سر این بازار سایه بیفکند.

.

مدرس مؤسسه علوم بانکداری ایران با بیان این مطالب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این برای اولین باری نیست که اجرای چنین طرح هایی بدون در نظر گرفتن روال منطقی برای آن، در کشور عملی شده است. اگر هدف اصلی از برنامه ریزی برای اجرای این طرح کنترل قیمت طلا در بازار بوده، می بایست با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود و براساس اصول اقتصادی مناسبی به مرحله اجرا در می آمد.

.

شعبانی ادامه داد: متأسفانه اجرای طرح پیش فروش سکه نه تنها موجب کنترل قیمت ها در بازار این کالا نخواهد شد، بلکه با توجه به وجود حجم نقدینگی ۴۲۰ هزار میلیاردی در جامعه، اجرای آن همانند این است که یک سونامی عظیم از نقدینگی را به سمت یک بازار سوق دهی تا همچون اژدهایی ویرانگر موجب نابودی آن شود.

.

این کارشناس مسایل اقتصادی در خصوص نواقص اجرای این طرح اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در حوزه بازار طلا این است که تعیین روند قیمت این فلز گران بها توسط پارامترهای گوناگون جهانی همچون سیاست کشورهای تولیدکنندگان آن و اقتصادهای برتر جهان، شرایط تقابل ارزش دلار و یورو و مسایلی از این دست تعیین می شود. بنابراین پیش بینی و تخمین ارزش واقعی طلا توسط کشوری نظیر ایران در شرایط فعلی اقتصادی، کاری غیر ممکن و به دور از منطق است.

.

با این شرایط اوج عملکرد نامناسب و غیرمنطقی اینجاست که بدون توجه به ارزش ذاتی این کالای گران بها دست به پیش فروش و عرضه آن نماییم. حال آنکه چنین اقدامی موجب ایجاد و گسترش فضای سفته بازی برای سوداگران می شود.

پندار سیستم

.

وی اضافه کرد: با شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، به طور قطع کسانی که دارای نقدینگی بیشتری هستند، به خوبی از ارزش واقعی این سکه ها و وضعیت آینده بازار طلا مطلع اند و تصور بر این است که آنها به هیچ وجه در جهت کنترل و کاهش قیمت سکه طلا پا به این بازار نمی گذارند.

.

در ادامه این مدرس دانشگاه با بیان وجود مشکلات زیربنایی در اقتصاد کشور اظهار داشت: با نیم نگاهی به شرایط اقتصادی و وضع معیشتی آحاد مردم، می توان دریافت که چاره کنترل قیمت ها در بازارهای اقتصادی کشور از طریق اجرای چنین طرح هایی امکان پذیر نخواهد بود، بلکه مشکل اساسی نبود سیاست های ارزی و پولی مناسب و کارآمد در کشور است.

.

شعبانی ادامه داد: وضعیت کنونی اقتصاد ما به گونه ای پیش می رود که سرمایه گذاران برای فعالیت در هر حوزه ای با عدم ثبات ارزی در کشور مواجه اند. به گونه ای که بسیاری از وارد کنندگان تا لحظات آخر هم نمی دادند در نهایت با چه نرخ ارزی باید کالاهای خود را وارد کشور کنند.

.

این در حالی است که ثبات ارزی سابق بر این در کشور وجود داشت، ولی متأسفانه این مسئله به دلیل عدم اتخاذ تصمیمات اصولی و علمی و نیز دخالت های بی جای دولت در همه حوزه ها رفته رفته رو به نابودی گذاشته است.

.

وی در خاتمه عنوان کرد: با توجه به همه مطالب مطرح شده، اجرای طرح پیش فروش سکه تنها می تواند موجبات کسب سود و حفظ ارزش پول سرمایه گذارانی را فراهم کند که وارد آن می شوند، حال آنکه با این اقدام هیچ گونه کنترل قیمتی در بازار طلا و متعادل سازی قیمت ها در آن صورت نخواهد گرفت.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.