نرم افزارحسابداری صدگان

سومین افت پیاپی شاخص در شروع ایام آخرین ماه سال

0 641

حسابداراپ

سومین افت پی در پی شاخص بورس در آخرین ماه سال با کاهش ۱۵۳ واحد دیگر رقم خورد تا این متغیر مهم در مرز نزول به کانال ۳۷ هزار تایی قرار گیرد.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار در اولین روز هفته جاری نیز مانند روزهای گذشته نتوانست حداقل انتظار اکثر سرمایه‌گذاران را برآورده کند و تحت تاثیر عوامل دورنی و بیرونی شاهد نود و نهمین روز منفی شاخص در دویست و بیست وسومین روز کاری سال بود.

.

بر اساس این گزارش، در شرایطی طی دو سه هفته اخیر جو روانی بازار با عدم تمایل به خرید سهام اغلب شرکت‌ها و ادامه روزهای انتظار برای انتشار اخبار مثبت و درجا زدن های مکرر شاخص سپری شد که روند نزولی قیمت ها در روزهای سه و چهارشنبه پیش منجر به نزول شاخص به نیمه کانال ۳۸ هزار واحدی شده بود.

.

این روند امروز هم برای سومین روز متوالی تکرار شد. چرا که در برابر عدم بازگشایی نماد شرکت جلوداری چون پالایشگاه بندرعباس، سایر عوامل مانند توقف نماد سایر شرکت ها برای ارایه گزارش پیش بینی درآمد سال آینده، کاهش سود سال ۹۲ برخی شرکت ها نسبت به سال مالی جاری مانند ملی مس و پتروشیمی خارک و شازند اراک، در پیش رو بودن ارایه بودجه ۹۲ دولت به مجلس طی یکی دو روز آینده و انتظار برای اعلام نرخ دلار در لایحه بودجه و همچنین وضعیت مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها، عدم انتشار اخبار مثبت اقتصادی و دلایل دیگر مانع از بهبود اوضاع بورس در روزهای آغازین اخرین ماه سال جاری شد.

.

پندار سیستم

در این میان هر چند عده‌ای از سرمایه‌گذاران حقوقی به همراه برخی سرمایه‌گذاران حقیقی ریسک پذیر، شرایط حاکم را فرصتی برای خرید سهام شرکت‌های ارزنده تلقی کرده و در حال خرید پله‌ای هستند، اما مجموع افکار عمومی بازار در حال حاضر اعتقادی به خرید سهام حتی شرکت‌های ارزنده و آینده‌دار نداشته و منتظر ثبیت شرایط مثبت بازار است.

.

بر این اساس امروز هم هرچند شرایط اول وقت بازار با افزایش محدود و حداکثر ۴۳ واحدی شاخص همراه بود، اما فشار فروش و کاهش ۴ درصدی شرکت‌های بزرگی که تصویر مثبتی از سال ۹۲ ارایه نکردند، باعث افت دماسنج بازار سهام در آخر وقت معاملات شد.

.

به این ترتیب دربرابر افزایش قیمت و اثر مثبت ۶۷ تا ۱۷ واحدی سه شرکت پالایشگاه اصفهان، نفت بهران و مپنا، افت ۴ درصدی بهای سهام و نقش ۹۹ واحدی ملی مس در کنار اثر ۴۷ تا ۱۲ واحدی شرکت های توسعه معادن و فلزات،فولادمبارکه ، پتروشیمی خارک، سرمایه گذاری امید و بانک پاسارگاد موجب کاهش ۱۵۳ واحدی شاخص و ثبت رقم ۳۸ هزار و ۳۲۵ واحدی آن شد تا شاید با ادامه این شرایط در روزهای آینده ، این متغیر مهم بار دیگر به کانال ۳۷ هزار واحدی نزول کند.

.

با این حال در شرایطی ارزش روز بازار سهام به ۱۷۲ هزار میلیارد تومان نزول کرد که امروز بیش از ۵۴.۵ میلیارد تومان از معامله ۱۱۹ میلیارد تومانی بیش از ۲۳۴ میلیون سهم مربوط به سه شرکت پالایشگاه اصفهان ، ملی مس و سرمایه گذاری غدیر به ترتیب با ۳۱.۲، ۱۴ و ۹.۳ میلیارد تومان بود.

.

بنابراین با این آمار می توان نتیجه گرفت اکثر سرمایه گذاران از میدان خرید سهام کنار کشیده و منتظر بهبود اوضاع در روزهای بعد هستند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.