- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سازمان امور مالیاتی بخشنامه کرد: انجام معاملات اوراق بهادار، فقط ازطریق سامانه معاملات بورس

براساس بخش‌نامه سازمان امور مالیاتی، انجام معاملات اوراق بهادار فقط از طریق سامانه معاملات و توسط کارگزارن عضو بورس قانونی است.  

.

انجام معاملات در بورس فقط از طریق سامانه معاملات و توسط کارگزارن عضو قانونی است.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) مدیریت نظارت بر کارگزاران اوراق بهادار پیرو بخش نامه ارسالی سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد: برخی از اشخاص عرضه کننده و خریدار اوراق بهادار و کالا در بازارهای بورس، خارج از بورس و بورس کالا، مبلغ معاملات (خرید و فروش) خود را در فهرست های خرید و فروش سه ماهه تسلیم ادارات امور مالیاتی می کنند و ادارات امور مالیاتی به استناد فهرست های مذکور و به دلیل عدم ثبت معاملات مزبور، دفاتر قانونی آنها را مردود و درآمد مشمول مالیات را از طریق علی الرأس تعیین می کنند.

.

در این بخش نامه تأکید شده است، بر اساس ماده ۱۶ قانون بازار اوراق بهادار “انجام هرگونه معاملات اوراق بهادار ثبت شده یا در شرف ثبت نزد سازمان یا هرگونه فعالیت و مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در انجام معاملات مذکور توسط اعضای شورا، سازمان، مدیران و شرکای موسس حسابرسی سازمان و نیز اشخاص تحت تکفل آنها ممنوع است.” در نتیجه ثبت خرید و فروش عرضه کنندگان و خریدارا ن در دفاتر آنها موضوعیتی ندارد.

.

در بخش دیگری از این بخش نامه آمده است : به موجب مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس، معاملات اوراق بهادار از طریق سامانه معاملات و توسط کارگزارن عضو بورس انجام می شود، بنابراین از آنجا که کارگزاران بورس به جز مواردی که به موجب قانون مربوطه مجاز به خرید و فروش برای خود هستند بر اساس بند ب ماده ۳۱ آیین نامه معاملات بورس و اوراق بهادار نمی توانند اوراق بهادار و یا کالایی را که مأمور فروش آن هستند، شخصاً خریداری کنند. بنابراین ثبت خرید و فروش عرضه کندگان و خریداران در دفاتر و یا شناسایی درآمد از آن محل فاقد موضوعیت است.

/

در قسمت پایانی این بخش نامه آمده است، درآمد کارگزاران از محل کارمزد دریافتی از معاملات و از طریق معامله و سایر فعالیت های مجاز است.

.

ضمناً چون بر اساس دستورالعمل های اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار، بازارهای خارج از بورس، فرابورس و بورس کالا محاسبه کارزمدهای معاملات بر مبنای معاملات به ترتیبی که درسامانه معاملاتی ثبت شده است، صورت می گیرد.

.