نرم افزارحسابداری صدگان

زیر و بم نمادهای متوقف

0 710

حسابداراپ

واقعیت امر این است که در زمان ورود این شرکت به بورس پیش بینی و تصور وجود چنین تغییرات و نوساناتی در گزارش ها و اعلامیه های آن نمی رفت. اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل کم بودن سرمایه این شرکت بورسی از یک سو و پایین بودن حاشیه سود آن از سوی دیگر، نمود این نوسانات در سودآوری “شتران” بیشتر نمایان می شود. از همین رو سازمان بورس وظیفه خود می داند با اعلام این مسائل در گزارش های ارایه شده سهامداران و سرمایه گذاران را از آن مطلع کند.

.

گزارش های ۹ ماهه “شتران” هفته گذشته در حالی ارایه شد که در آن سازمان بورس توجه سرمایه گذاران را به عدم قابلیت اتکای گزارش پیش بینی درآمد مذکور جلب کرده و دلیل این امر را تغییرات پی در پی سود ناشی از دریافت اعلامیه های متعدد از شرکت پالایش و پخش عنوان کرده است.

.

براساس گزارش بورس نیوز، نکته قابل بحث این است که یکی از شرایط اصلی در ارایه صورت های مالی، قابل اتکا بودن آنهاست. حال آنکه بیان چنین توضیحاتی در گزارش پیش بینی درآمد این شرکت می تواند نقض شرط مذکور باشد.

.

در همین ارتباط رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس در گفتگو با خبرنگار ما مطرح کرد: با وجود شایعات فراوانی که در خصوص دلایل توقف طولانی مدت نماد معاملاتی “شتران” میان فعالین بازار شکل گرفته، تنها دلیل توقف نماد مذکور و تأخیر در بازگشایی آن بحث ارایه اعلامیه های متعدد ابلاغی پالایش و پخش به این شرکت و تحت تأثیر قرار دادن سودآوری آن بوده است.

.

پندار سیستم

امیر حمزه مالمیر ادامه داد: تعدد اعلامیه های ارسالی از سوی شرکت پالایش و پخش به “شتران” چنان پی در پی و متنوع است که در پاره ای از موارد گزارش ارایه شده قبلی را هم دستخوش تغییر می کند و به طور طبیعی قابلیت اتکا و پیش بینی مناسب از روند سودآوری شرکت را سلب می نماید. از همین رو توجه اصلی سازمان بورس بر این موضوع متمرکز بوده تا با تشکیل جلساتی با شرکت پالایش و پخش که طی هفته جاری صورت می گیرد این موانع و مشکلات را مطرح کند و درخواست خود مبنی بر ارایه اعلامیه ها براساس یک برنامه ریزی و نوسان منطقی را به این شرکت اعلام کند.

.

وی در بیان چرایی بروز چنین مشکلی در یک شرکت بورسی و عدم بررسی مشکلات مطرح شده از ابتدای ورود پالایش نفت تهران به بورس گفت: واقعیت امر این است که در زمان ورود این شرکت به بورس پیش بینی و تصور وجود چنین تغییرات و نوساناتی در گزارش ها و اعلامیه های آن نمی رفت. اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل کم بودن سرمایه این شرکت بورسی از یک سو و پایین بودن حاشیه سود آن از سوی دیگر، نمود این نوسانات در سودآوری “شتران” بیشتر نمایان می شود. از همین رو سازمان بورس وظیفه خود می داند با اعلام این مسائل در گزارش های ارایه شده سهامداران و سرمایه گذاران را از آن مطلع کند.

.

این مقام مسئول در ادامه از زمان بازگشایی نماد این شرکت خبر داد و گفت: با همه این اوصاف نماد معاملاتی “شتران” و همچنین هم گروهی آن یعنی “شبندر” طی اواسط هفته جاری بازگشایی خواهد شد و تلاش سازمان بر این است که با توجه به توقف گسترده نمادها طی هفته گذشته، در هفته جاری با ارایه گزارش های آنها، اقدام به بازگشایی نمادهای متوقف کند.

.

مالمیر در خصوص توقف طولانی مدت نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی اصفهان نیز بیان کرد: بازگشایی نماد معاملاتی “شصفها” منوط به تحقق سه خواسته سازمان بورس از این شرکت می باشد. این شرایط شامل ارایه گزارش های مالی، انعقاد قرارداد با شرکت پالایش نفت اصفهان برای رفع مشکلات موجود در زمینه تأمین خوراک و نیز بازگشت مبالغ خارج شده از حساب های شرکت توسط خریدار قبلی سهام بلوکی آن می باشد. حال آنکه از میان شرایط در نظر گرفته شده تاکنون تنها بخشی از پول های خارج شده به حساب شرکت برگشته و دیگر موارد تعیین شده تاکنون محقق نشده است. از همین رو تا زمانی که این مشکلات رفع نشده، نماد “شصفها” متوقف خواهد ماند.

.

وی در خاتمه درباره دلایل توقف نماد شرکت پلی اکریل ایران از تاریخ ۹۱.۹.۲۸ تاکنون عنوان کرد: نماد معاملاتی “شپلی” به دلیل وجود ابهام پیرامون برخی مراودات و معاملات شرکت مذکور با زیرمجموعه های خود، متوقف شده و موضوع جهت شفاف شدن این ابهامات در جریان بررسی قرار گرفته است؛ بنابراین زمان دقیقی از بازگشایی آن نمی توان ارایه داد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.