- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دلایل منتشر نشدن اوراق سلف نفتی

در حالی که اوراق سلف نفتی پس از مذاکرات فراوان ۱۵ بهمن ماه در بورس انرژی پذیرفته شد تا زمینه فروش نفت به مردم فراهم شود، اما با نزدیک شدن به پایان سال هنوز از انتشار این اوراق خبری نیست و تعلل در عرضه، انتشار این اوراق را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بعد از اینکه طی دو ماه گذشته وعده‌های متفاوتی درباره انتشار اوراق سلف نفتی ارائه شد، مسئولان وزارت نفت، سازمان بورس و بورس انرژی در روز ۱۵ بهمن دور هم جمع شده و در دومین جلسه هیات پذیرش و بعد از بررسی‌های فراوان، اوراق سلف نفتی را در چهارمین بورس کشور پذیرفتند.

در این جلسه ضمن بررسی جزئیات انتشار اوراق مقرر شد که زمان انتشار اوراق سلف نفتی توسط شرکت ملی نفت اعلام شود ولی بعد از گذشت ۳ هفته و نزدیک شدن به پایان سال هنوز خبری از انتشار این اوراق نیست و با توجه به مسائل اقتصادی انتشار آن نیز تا پایان سال ۱۳۹۱در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

.

اوراق سلف نفتی در نقطه پذیرش متوقف شد

در این رابطه محمود رضا خواجه نصیر- مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس- در خصوص آخرین وضعیت انتشار اوراق سلف نفتی گفت: اوراق سلف نفتی در همان نقطه پذیرش متوقف شده است.

وی افزود:از نظر تکنیکالی و مقرراتی اوراق سلف نفتی آماده انتشار است ولی تا زمانی که وزارت نفت اعلام نکند، این اوراق انتشار نخواهد یافت.

خواجه نصیر در مورد علت منتشر نشدن این اوراق توسط وزارت نفت گفت:مسئولان وزات نفت معتقدند باید نظر بانک مرکزی در این خصوص اعمال شود ولی دلایل آنها محکم و قانع کننده نیست.

این مسئول سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا احتمال انتشار این اوراق تا پایان سال وجود دارد،گفت:متاسفانه زمان انتشار این اوراق مشخص نیست و نمی توان زمانی را برای انتشار این اوراق ارائه داد و مسئولان وزارت نفت باید به این سوال پاسخ دهند.

.

بررسی تنظیم بازار در انتشار اوراق

از سوی دیگر یکی دیگر از مسئولان در خصوص علت تاخیر در انتشار اوراق سلف نفتی به ایسنا گفت: مباحث مربوط به مجوز برای انتشار اوراق سلف نفتی برطرف شده و تمام مجوزها برای انتشار اوراق اخذ شده است و برنامه این است که اوراق سلف نفتی در بازار عرضه شود ولی مسئولان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا انتشار اوراق سلف نفتی در پایان سال توجیه دارد یا نه.

وی با بیان اینکه اوراق سلف نفتی آماده عرضه است، عنوان کرد: انتشار این اوراق مشکل قانونی ندارد بلکه موضوع تنظیم بازار توسط دولت و وزارت نفت در حال بررسی است لذا مسئولان مختلف در حال بررسی هستند که چه زمانی این اوراق منتشر شود.

.

امیدواریم تا پایان سال عرضه شود

همچنین مدیر عامل بورس انرژی نیز در مورد زمان انتشار اوراق سلف نفتی اظهار بی اطلاعی کرد و به ایسنا گفت:اوراق سلف نفتی توسط بورس انرژی و با حضور مجموعه وزارت نفت و بانک مرکزی پذیرفته شد.

شاپور محمدی در مورد زمان انتشار این اوراق گفت: مجموعه بانک مرکزی و وزارت نفت باید زمان دقیق این اوراق را اعلام کنند، این در حالی است که زمان مشخصی از سوی مسئولان وزارت نفت ارائه نشده است ولی امیدواریم این اوراق تا پایان سال عرضه شود.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که مسئولان مختلف وعده‌های متفاوتی را در خصوص زمان انتشار اوراق سلف نفتی و فروش کاغدی نفت به مردم اعلام می کنند، شواهد حاکی از تردید وزارت نفت در انتشار اوراق سلف نفتی در شرایط فعلی و قبل از پایان سال دارد.

به این ترتیب در حالی قرار است ۵۰۰ میلیون دلار اوراقی سلف نفتی جهت تامین مالی پروژه‌های نفتی منتشر شود که مسئولان وزارت نفت بعد از پذیرش این شرکت در حال بررسی تمام جوانب و توجیه اقتصادی انتشار این اورق هستند که ممکن است بررسی آنها به سال آینده موکول شود.

از سوی دیگر تردید وزارت نفت برای انتشار اوراق سلف نفتی این شائبه را ایجاد می کند که علی رغم موافقت وزارت نفت با پذیرش این اوراق در بورس انرژی، هنوز مشکل نرخ ارز در این اوراق برطرف نشده است و وزارت نفت و بانک مرکزی به دلیل نوسانات نرخ ارز و ترس از تلاطم بیشتر در بازار ارز از انتشار این اوراق قبل از پایان سال خودداری می کنند.

بر این اساس در حالی تمام زیر ساختهای لازم برای انتشار اوراق سلف نفتی توسط بازار سرمایه فراهم شده است که وزارت نفت، بانک مرکزی اکنون به دلیل مسائل ارزی و تنظیم بازار در فروش نفت به مردم با تردید مواجه شدند و نبود هماهنگی بین وزارت نفت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در تصمیمات موجب شد تا عرضه این اوراق به تعویق بیافتد.

با این حال به گفته کارشناسان، انتشار اوراق سلف نفتی مشکل ساختاری و عملیاتی ندارد ولی به دلیل انتشار آن برای اولین بار مسئولان علاقه‌مندند تا این کار با موفقیت صورت گیرد تا منجر به تلاطم در بازار ارز و بی ثباتی در بازار پول نشود بر این اساس در انتشار اوراق بحث‌های کارشناسی مطرح است تا همه جوانب کار به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته مسئولان بازار سرمایه، بورس آمادگی انتشار این اوراق را دارد و پنج روز بعد از تعیین زمان توسط شرکت نفت، اوراق سلف نفتی منتشر می‌شود.

با این حال و در شرایطی که تمام اقدامات و پیش بینی‌های لازم برای انتشار اوراق سلف نفتی و فروش نفت به مردم انجام شده است که باید دید که وزارت نفت و بانک مرکزی به چه توافقی در انتشار این اوراق می‌رسند و این اوراق را چه زمانی منتشر می‌کنند؛ آیا عرضه آن تا قبل از پایان سال انجام می شود یا مسئولان توجیهی برای عرضه نمی بینند و انتشار آن را به سال آینده موکول می کنند یا اینکه در حالت سوم از انتشار این اوراق منصرف می‌شوند؟!

.