- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی ابلاغ شد

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد [1] این سازمان را تصویب و ابلاغ کرد.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار و در اجرای ماده ۱۰ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب جلسه ۸/۰۵/۱۳۸۶ و اصلاحیه مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۹۰ شورای عالی بورس و اوراق بهادار)، این دستورالعمل در ۹ ماده و ۸ تبصره به تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

.

بر اساس این دستورالعمل ، سازمان بورس هر سال یکبار موسسات حسابرسی معتمد این سازمان را براساس معیارهای عادی شامل معیارهای ارزیابی شرکا، کارکنان موسسه، ساختار و سازمان موسسه، تنوع ارائه خدمات، اطلاع رسانی و موقعیت در بازار حرفه ای و کیفیت خدمات و معیارهای تخلفانی شامل سوابق تخلفاتی موسسه و سوابق تخلفاتی شریک موسسه  طی ۵ سال اخیر ارزیابی و طبقه بندی و نتایج آن را به عموم اعلام خواهد کرد.

.

موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس به ترتیب بیشترین امتیاز، در چهار طبقه “اول”، “دوم”، “سوم” و “چهارم”  قرار می‌گیرند که حد نصاب امتیاز طبقه اول مساوی یا بیشتر از ۷۰۰ امتیاز، طبقه دوم مساوی یا بیشتر از ۶۰۰ امتیاز و کمتر از ۷۰۰ امتیاز، طبقه سوم مساوی یا بیشتر از ۵۰۰ امتیاز و کمتر از ۶۰۰ امتیاز و طبقه چهارم کمتر از ۵۰۰ امتیاز خواهد بود.

.

بر اساس این دستورالعمل، درصورتی که موسسه حسابرسی معتمد به هر دلیل از جمله عدم ارائه اطلاعات، اسناد و مدارک، امکان ارزیابی را فراهم نیاورد، در طبقه “چهارم” طبقه‌بندی قرار می گیرد.

شرکت مکلف است با توجه به طبقۀ خود که بر حسب معیارهای ذکر شده در ماده ۵ تعیین می‌شود، حسابرس مستقل و بازرس قانونی را از میان موسسات حسابرسی معتمد که در همان طبقه یا طبقات بالاتر قرار دارند، انتخاب کند.

.

موسسات حسابرسی معتمد مکلف هستند بر اساس طبقۀ موسسه، در صورت برخورداری از توانایی لازم متناسب با اندازه شرکت، و با رعایت سقف خدمات مجاز موضوع «آیین‌نامه سقف مجاز ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران» و مقررات ذیربط، اقدام به پذیرش کار حسابرسی نمایند. موسسه حسابرسی نمی‌تواند به شرکت‌هایی که در طبقه‌ای بالاتر از طبقۀ موسسه قرار دارند خدمات حسابرسی ارائه نماید.

.

مسئولیت صحت اطلاعات مربوط به وضعیت فعالیت مؤسسه و شرکای آن و سایر اطلاعات مربوط که از طریق سامانه کدال یا به طرقی که سازمان اعلام می‌نماید، ارسال می‌گردد بر عهده هیئت‌مدیره مؤسسه حسابرسی می‌باشد و در صورت ارائه اطلاعات خلاف واقع، مطابق ماده ۱۶ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد اقدام خواهد شد.

.

متن کامل دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار در فایل [2] مرتبط  آمده است.

.