- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

حراج حضوری در بورس کالا امکان پذیر شد

رییس اداره امور بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار از حراج حضوری در بورس کالا با ابلاغ دستورالعمل بازار فرعی [1] اول خبر داد.

.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) روح الله نجفی با اعلام این خبر گفت: برگزاری مزایده، مناقصه و تشریفات قانونی در بورس کالا امری زمان بر بود. به همین دلیل درخواست های متعددی از سازمان ها و نهاد ها مبنی بر عدم برگزاری تشریفات مزایده و مناقصه به سازمان بورس ارسال شده بود. 

.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد از طریق دستورالعمل بازار فرعی اول، امکان خرید وفروش در بازار فرعی از دو طریق حراج حضوری و یک جا در بورس کالا برای شرکت ها فراهم شود و فرآیند مزایده سنتی نیز حذف شود.

.

نجفی درباره محصولات قابل عرضه در بازار فرعی اول بورس کالا گفت: محصولاتی که در بازار فرعی پذیرش شدند در این بازار قابل عرضه هستند علاوه بر این کالاهایی که طبق مقررات شرایط پذیرش در بازار معاملات کالای فیزیکی را از دست بدهند، امکان معامله در بازار فرعی این بورس را خواهند داشت.

.

وی با اشاره به مزیت های این شیوه نسبت به روش سنتی اظهار کرد:  کاهش زمان ، کاهش هزینه مبادلات اموال غیرمنقول، امکان نظارت متمرکز و دقیق تر از طرف هیأت های نظارت و کاهش تخلفاتی که در بازارهای غیر شفاف سنتی و پاکتی وجود دارد، از جمله مزایا و امتیازات این بازار است.

.

نجفی درباره ویژگی های عرضه حراج حضوری و یک جا گفت: در روش عرضه به شیوه حراج حضوری، ثبت سفارش، معاملات، تسویه، پایاپای و تحویل کالا وفق مقررات بازار معاملات کالای فیزیکی بورس خواهد بود. 
..
وی ادامه داد : در عرضه یکجا، کارگزار فروشنده در صورتی مجاز به عرضه خواهد بود که معادل ۳ درصد ارزش کالای موضوع معامله براساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از فروشنده دریافت و حسب مورد به حساب اتاق پایاپای واریز یا به این اتاق تحویل دهد و تأییدیه اتاق پایاپای را مبنی بر سپردن تضامین مربوطه به بورس ارایه کند.
.