نرم افزارحسابداری صدگان

حذف ضامن برای خوش‌حساب‌ها در وام‌های خرد / صدور ۱۸ میلیون شناسنامه اعتباری

0 635

حسابداراپ

 

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌ بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با اشاره به صدور ۱۰۰ هزار شناسنامه اعتباری در هر ماه از سال ۸۸ گفت: هر فرد دریافت‌کننده تسهیلات از سال ۸۸، در این شرکت دارای شناسنامه اعتباری شده است.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» محمد جلیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به صدور ۱۸ میلیون شناسنامه اعتباری اظهار داشت: هر فردی که از سال ۸۸ تسهیلات بانکی دریافت کرده باشد، در شرکت مشاوره رتبه بندی و اعتبار سنجی دارای شناسنامه اعتباری است که این شناسنامه تمام رفتار اعتباری وی را نشان می‌دهد.

.

وی افزود: هم اکنون به غیر از دو بانک، تمام بانک‌های کشور به صورت آنلاین به سامانه رتبه بندی متصل هستند و بر این اساس اطلاعات بانکی افراد مانند درخواست تسهیلات، چک برگشتی، زمان پرداخت اقساط و حتی ضمانت سایر اشخاص به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود.

.

به گفته وی، هر ماه به طور متوسط برای ۱۰۰ هزار نفر شناسنامه اعتباری صادر می‌شود.

پندار سیستم

جلیلی گفت: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی هم اکنون بانکهای کشور هنگام اعطای تسهیلات به مشتریان خود، شناسنامه اعتباری آنان را از سامانه اعتبارسنجی استعلام می‌کنند و در آینده نزدیک با تکمیل این شناسنامه (بطوری که حداقل سابقه اعتباری پنج ساله هر فرد را نشان دهد) و در صورت تایید بانک مرکزی اعطای تسهیلات بانکی بر مبنای اطلاعات شناسنامه اعتباری افراد انجام خواهد شد.

.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان تصریح کرد: بر این اساس کسانی که در سیستم بانکی کشور خوش حساب هستند برای دریافت تسهیلات خرد نیاز به معرفی ضامن نخواهند داشت ولی کسانی که رتبه اعتباری پایینی دارند برای گرفتن وام دچار مشکل خواهند شد.

.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون علاوه بر اطلاعات بانکی، بدهی مالیاتی و گمرکی افراد نیز در شناسنامه اعتباری آنها ثبت می‌شود، اضافه کرد: در فاز بعدی فعالیت شرکت، بدهی افراد به سازمان تامین اجتماعی و بدهی‌های مربوط به خدمات شهری نظیر قبوض آب، برق،گاز،تلفن و سایر اقدامات به این سامانه اضافه می‌شود.

.

جلیلی در مورد تاثیر رتبه بندی اعتباری مشتریان بانکی بر فضای اقتصادی کشور اعلام کرد: تجارب سایر کشورهای جهان نشان می دهد که با اجرای کامل این طرح مطالبات معوق بانکی را می توان تا بیش از ۸۰ درصد کاهش داد.

.

وی گفت: با گسترش فعالیت سامانه اعتبارسنجی، جایگاه ایران در شاخص اخذ اعتبار در بین ۱۸۵ کشور با ۱۴ پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه ۸۳ دنیا قرار گرفته است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.