- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تسویه وجوه در شاپرک ۲۴ ساعته می شود.

در حالی که بانک مرکزی در خصوص پیاده سازی شاپرک اجرای سه مصوبه از شورای پول و اعتبار را که اخیرا تصویب شده در دستور کار دارد به نظر می رسد مقدمه اجرای مصوبات در راستای دو اصل اساسی قرار دارد یکی ساماندهی فرایند تسویه وجوه به صورت ۲۴ ساعت و دیگر عملیاتی کردن نظام کارمزدهاست.

.
به گزارش پایگاه خبری اعتبار، بانک،شورای پول و اعتباردر جلسه بیست و ششم دی ماه سال جاری خود در راستای استقرار شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی(شاپرک) مقرر کرد:

.

الف- بانک مرکزی با بسیج تمامی امکانات فنی ، اجرایی و مالی درمسیر استقرار شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی(شاپرک) اقدامات لازم را به وجود آورد.

.
ب- تمامی بانک ها، موسسات اعتباری و تمامی شرکت ها و موسساتی که به هرنحو در جریان پرداخت کارتی قرار می گیرند باید خود را با شرایط و الزامات «شاپرک» که به تایید رییس کل بانک مرکزی می رسد، تطبیق دهند.

.
ج- بانک مرکزی باید با کاستی ها و عدم همکاری این موسسات برخورد انضباطی جدی و موثر به وجود آورد.
.
تسویه در بازه ۲۴ ساعته
به نظر می رسد اگر بانک مرکزی ملزم شده تا درمسیر استقرار شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی(شاپرک) اقدامات لازم را به وجود آورد در یکی از اولین برنامه ها تبدیل بازه های تسویه وجوه از روزانه ۷ مرتبه به یک بار در هر ۲۴ ساعت است. به اعتبار دیگر تسویه وجوه هر ۲۴ ساعت یک بار و در ساعات کم باری سامانه یعنی در ساعات بامدادی روز بعد صورت گیرد. البته اگر قرار است که اقتصاد صنعت پرداخت به معنای واقعی در کشور ما سامان گیرد باید تسویه وجوه در اختیار شرکت های ارایه کننده خدمات پرداخت باشد تا این مساله به ابزاری برای ایجاد مزیت برای آنها مبدل شود. البته مرز استفاده از ابزار تسویه بهتر است به گونه ای تعیین شود که بر هم زننده انظباط نظام پولی نباشد بر این اساس شرکت های ارایه دهنه خدمات پرداخت می توانند جز در موارد خیلی محدود از تسویه های بین ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت استفاده کنند.

.
این دوره های پرداخت می تواند به دلیل ایجاد رسوب منابع نزد شرکت های psp برای آنان در توسعه کارت اعتباری و سرمایه گذاری های از این دست بسیار موثر باشد . فراموش نکنیم که یکی از پایه های اصلی صدور کارت های اعتباری در اغلب کشورها شرکتهای psp هستند .به تعبیر دیگر شرکت هایی مانند مسترکارت در کنار یک بانک صادر کننده کارت اعتباری است. در این راستا مسوولیت اصلی اغلب بر عهده شرکت ارایه کننده خدمات پرداخت است. به تعبیر دیگر مسوولیت اعتباردهی بر عهده بانک نیست اگر چه در این مقوله به عنوان یک رکن اساسی محسوب می شود.چرا که اساسا کار بانک فعالیت در حوزه پرداخت کارتی نیست.

.
این کار را تا حدودی شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان با کمک بانک پارسیان در سال های گذشته انجام داده است.

.
بر این اساس به نظر می رسد به مرور بانک مرکزی بهتر است زمینه های افزایش انعطاف پذیری در بازه های تسویه وجوه پایانه های فروشگاهی را عملیاتی کند.حتی شاید بهتر باشد در گام اول از همین اسفندماه جاری تسویه وجوه را به هر ۲۴ ساعت یک بار تبدیل کند و در سال آینده تعیین بازه زمانی فرایند تسویه را در بازه های ۲۴ تا ۷۲ ساعت در اختیار شرکتهای psp بگذارد.
.
اجرای نظام کار مزد
استقرار کامل شاپرک در گرو اجرای نظام کارمزد نیز هست. بر این اساس به نظر می رسد بانک مرکزی در فروردین ماه قصد دارد فرایند دریافت کارمزد پذیرندگان را اجرایی کند. این مساله می تواند پایه گذار تحول در صنعت پرداخت باشد و به تعبیر دیگر صنعت پرداخت را به سمتی که باید حرکت کند سوق خواهد داد.

.