نرم افزارحسابداری صدگان

ترسیم مثلث چالش برانگیز در بودجه ۹۲

0 604

حسابداراپ

برداشت فعالین اقتصادی و شرکت های بورسی از شرایط کنونی، کاهش ابهامات و افزایش شفافیت بازار در پی ارایه بودجه سال آینده کل کشور بود تا براساس آن بتوان تصمیمات روشن تری را گرفت.

.

برداشت فعالین اقتصادی و شرکت های بورسی از شرایط کنونی، کاهش ابهامات و افزایش شفافیت بازار در پی ارایه بودجه سال آینده کل کشور بود تا براساس آن بتوان تصمیمات روشن تری را گرفت. اما پیش بینی مدیریت ارزی شناور شده و برخی برآوردها در لایحه پیشنهادی دولت به حجم موارد مبهم اثرگذار بر تصمیمات اقتصادی افزود.

.

یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: عدم نهایی شدن بودجه کل کشور و ارایه آن به صورت بودجه سه دوازدهم نتوانست به نیاز سرمایه گذاران برای تحلیل دقیق شرایط کمک کند. علاوه بر این برخی پیشنهادها در این لایحه صنایعی را که در اکثر موارد بار اصلی افزایش شاخص را به دوش می کشند، با چالش مواجه سازد.

.

عظیم ثابت افزود: یکی از چالش هایی که در خصوص صنعتی پرپتانسیل همچون معدنی ها مطرح شده، افزایش نرخ بهره مالکانه معادن است و امید آن می رود تا آن دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از فعالین بازار سرمایه نیز هستند این پیشنهاد را در لایحه پیشنهادی سال ۹۲ تعدیل کنند.

.

وی ادامه داد: در کنار این امر، جبران کسری بودجه از طریق دریافت مالیات بر شرکت هایی بیشترین فشار را تحمیل می کند که از لحاظ سودآوری در صدر قرار دارند و به نظر می رسد از این جنبه شرکت های صادرات محور و نیز گروه هایی که برمبنای قیمت های جهانی محصولات خود را می فروشند بخش عمده اثرات ناشی از افزایش هزینه ها را بر عهده بگیرند. چراکه در این شرایط افزایش هزینه واحدها کاهش حاشیه سود آنها را در پی خواهد داشت.

.

پندار سیستم

وی افزایش فشار فروش سهام در بورس را طی یک ماه پایانی سال طبیعی دانست و گفت: بسیاری از سرمایه گذاران حقوقی برای پوشش هزینه ها و پرداخت های پایان سال خود در این مقطع زمانی فروشنده سهام هستند. البته سهامداران به این نکته توجه دارند که چالش های جدید تحمیل شده بر بورس در حد پیش بینی بوده که می تواند در مجلس تعدیل شود.

.

ثابت چالش دیگر را موضوع اعتبارات ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای اجرای فاز دوم هدفمندی ها عنوان کرد و افزود: اجرای این مرحله از قانون هدفمندی صنایع انرژی بر از جمله فولاد، سیمان و پتروشیمی را به شدت تحت تأثیر خود قرار می دهد و می تواند منتهی به کاهش سودآوری آنها شود.

.

چالش سوم از نگاه این فعال بورس مدیریت شناور شده ارزش در کلیات بودجه برآوردی سال ۹۲ است.

.

وی امکان جهش دوباره ارزی را در سال آینده همانند امسال چندان محتمل ندانست و گفت: با توجه به اینکه اوج گیری بهای ارز همچون روند قیمت ها طی سال جاری محتمل نیست، به نظر می رسد سهام صنایع لیدر بورس در سال بعد چندان پرنوسان ظاهر نشوند.

.

این کارشناس بازار سرمایه آغاز روند مثبت در برخی گروه ها طی سال آینده را پیش بینی کرده و در ارزیابی خود از جهت حرکت بورس گفت: گروه های پرپتانسیلی که طی سال جاری چندان پرقدرت ظاهر نشدند. در کنار صادراتی ها می توانند گامی رو به جلو بردارند. بطوریکه شرکت های غذایی، ساختمانی به ویژه انبوه سازان و نیز بانک ها در صورتی که بتوانند از تحریم ها رهایی یافته و مدیریت مناسبی داشته باشند حرکت جدیدی را شروع خواهند کرد.

.

ثابت در خاتمه ارزیابی خود را از چشم انداز سال آینده اینچنین بیان کرد: با توجه به انتظار از افزایش شفافیت مسایل اثرگذار بر بازار، حرکت رو به رشد و صعود هرچه بیشتر در راستای جبران روند سال جاری محتمل است و می توان گفت با کاهش تنش ها و روشن شدن وضعیت موجود، بهار ۹۲ با روندی مثبت همراه خواهد بود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.