- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بیمه بیکاری موجب تن‌پروری نمی‌شود.

رحمت با اشاره به ضرورت حمایت از بیکاران در جامعه گفت: بیمه بیکاری تنبل پروری را به همراه ندارد و اعتبار آن در بودجه سال ۹۲ پیش‌بینی خواهد شد.

.

به گزارش سایت کارگر نیوز، عباس قائد رحمت، رییس کمیته اشتغال و کارآفرینی با اشاره به اصل ۹۴ قانون اساسی می‌گوید: طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران بنابر اجرای اصل ۹۴ قانون اساسی لازم و ضروری است به شرط اینکه محل تامین اعتبار بیمه بیکاری در راستای ماده ۷۵ قانون اساسی بار مالی جدید را برای دولت به همراه نیاورد.

.

وی در پاسخ به اینکه محل هدفمندی یارانه برای تامین اعتبار بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در بودجه سال جاری رد پایی برای اجرای این طرح برنامه ریزی شده بود  و برای سال آینده نیز در لایحه بودجه پیش بینی خواهد شد در همین راستا نمایندگان خواستار ارجاع طرح بیمه بیکاری به مجمع تشخیص مصلحت  نظام شدند تا بین نظر نمایندگان مجلس و شورای نگهبان داوری شود.

.

قائد رحمت خاطر نشان کرد: تاکید نمایندگان بر ماده ۱۱ از این طرح بود که بر اساس آن حق بیمه بیکاری به میزان ۴ درصد مزد یا حقوق بیمه‌شده است که ۳ درصد آن توسط کارفرما و یک درصد توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود، که شورای نگهبان این طرح را رد کرده و معتقد است که اجرای آن بار مالی برای دولت اجرا می‌کند.

.

وی با انتقاد از نظر برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه بیمه بیکاری تنبل پروری را به دنبال دارد افزود: دولت وقتی به کسی حقوق بیمه بیکاری پرداخت می‌کند مکلف است برای او جویای شغل باشد و همینطور شخص استفاده کننده از بیمه بیکاری باید به دنبال یافتن شغل باشد. به طور مثال کسی که از بیمه استفاده می‌کند در صورتی که چندبار پیشنهاد‌های وزارت کار و کاریابی‌های دولتی را برای شاغل شدن نپذیرد مشخص است که تمایلی به کار کردن ندارد و تنها می‌تواند تا مدت مشخص شده از بیمه بیکاری استفاده کند و قانون برای چنین فردی تصمیم می گیرد. اما اینکه بیمه بیکاری تنبل پروری را به دنبال دارد نظر غیر کارشناسی است.

.