نرم افزارحسابداری صدگان

انتظار فعالان بازار سرمایه از کمیته حسابرسی ناشران بورسی و فرابورسی در سال جدید

0 674

حسابداراپ

یکی از کارشناسان بازار سرمایه در تحلیلی انتظارات سهامداران و فعالان بازار سرمایه از اعضای کمیته حسابرسی ناشران بورسی و فرابورسی را در سال جدید برشمرده است.

.

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های نظارتی هیئت مدیره شرکت‌ها، نظارت بر فرآیند گزارشگری مالی و ارائه گزارش‌های مالی منصفانه است. هیئت مدیره معمولاً بخشی از این مسئولیت خطیر را به کمیته حسابرسی، که یکی از کمیته‌های زیرمجموعه هیئت مدیره است، تفویض می‌کند.

.

سازمان‌ بورس و اوراق بهادار پیرو ابلاغ دستورالعمل کنترل‌های داخلی ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و نیز لزوم اعلام اقدامات انجام شده در خصوص رعایت دستورالعمل کنترل‌های داخلی ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، خواستار افشای مشخصات کمیته حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی شرکت‌ها جهت انتشار به عموم از طریق سامانه کدال تا تاریخ ۳۰ دی ماه امسال شده است که بسیاری از ناشران اقدام به افشای این اطلاعات نمودند.

.

در اجرای ماده ۱۰ دستورالعمل کنترل‌های داخلی برای ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، نمونه منشور کمیته حسابرسی نیز در تاریخ ۲۳ دی ماه امسال به تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید که از تاریخ تصویب، لازم‌الاجراست.

.

با تصویب منشور کمیته حسابرسی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، فرآیند تشکیل کمیته حسابرسی در این شرکت‌ها در حال انجام است و سال جدید را می‌توانیم نخستین سال نمایش رسمی کمیته‌های حسابرسی در بازار سرمایه ایران برشماریم.

.

اگرچه تشکیل این کمیته‌ها فی‌نفسه ارزشمند است و تجربه نشان داده است که اینگونه ابداعات در بازار سرمایه ایران در بلندمدت مفید واقع می‌شود، اما بهتر آن است که اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها از همان ابتدا با اتخاذ تدابیر مؤثر، زمینه‌های بهره‌مندی هر چه زودتر سهامداران و سایر ذینفعان از استقرار این کمیته‌ها را فراهم آورند و گام نخست را درست و دقیق بردارند. مهم‌ترین انتظارات سهامداران و فعالان بازار سرمایه از کمیته‌های حسابرسی شرکت‌های بورسی و فرابورسی در سال ۱۳۹۲ به شرح زیر است:

.

* حال که سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیئت مدیره و بهبود آن، تشکیل کمیته‌های حسابرسی در ناشران بورسی و فرابورسی را الزامی نموده است، خوب است که این کمیته از همان ابتدا در نقش واقعی خود متولد شود و در حد یک کمیته منفعل و صوری تنزل نیابد.

.

سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها، مدیران ارشد اجرایی شرکت‌ها و حسابرسان مستقل و داخلی باید کمک کنند تا این نوزاد جدید بازار سرمایه خیلی زود دارای هویت قابل احترام در شرکت‌ها شود. انتخاب اعضای واجد شرایط مهم‌ترین نکته در مرحله شکل‌گیری این کمیته است که نظارت جدی سازمان بورس و اوراق بهادار را می‌طلبد.

.

خوشبختانه، تعداد متخصصین مالی در کشور به حدی رسیده است که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس از آنها بی‌بهره نمانند. اثربخشی ایفای مسئولیت نظارتی توسط کمیته حسابرسی در شرکت‌های مختلف، متفاوت است و به ترکیب و اقدامات این کمیته بستگی دارد و در نتیجه، چیدمان اعضای این کمیته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

.

از طرف دیگر، افرادی اقدام به پذیرش عضویت در کمیته حسابرسی شرکت‌های بورسی و فرابورسی نمایند که از دانش و تجربیات کافی برخوردارند و قادر به ایجاد ارزش افزوده در تصمیمات هیئت مدیره هستند.

پندار سیستم

.

* تأثیر افزودن کمیته حسابرسی به ساختار راهبری شرکتی بنگاه‌های اقتصادی باید برای سهامداران ملموس باشد. برای مثال، انتظار مسئولان و فعالان بازار سرمایه این است که با استقرار این کمیته در شرکت‌های بورسی و فرابورسی، دقت و شفافیت صورت‌های مالی این شرکت‌ها افزایش یابد و شاهد تعدیلات سنواتی (به ویژه از نوع اصلاح اشتباه) کمتری در سال‌های آینده باشیم. همچنین، انتظار می‌رود دقت پیش‌بینی‌های مالی منتشر شده به صورت عمومی افزایش یابد و شاهد انحرافات کمتری بین عملکرد واقعی و بودجه شرکت‌ها باشیم.

.

* در سال جدید و با حضور کمیته‌های حسابرسی، امید است که اطلاعات مالی به موقع به سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل ارائه شود. برای مثال، امیدواریم پیش‌بینی‌های مالی در سریع‌ترین زمان ممکن به بورس ارسال شوند، اطلاعات و رخدادهای با اهمیت که نیاز به افشای فوری دارند در اسرع وقت به سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاع‌رسانی شوند، تاریخ برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی به تاریخ پایان سال مالی مربوطه نزدیک‌تر شود و گزارش‌های میان‌دوره‌ای هر چه سریع‌تر جهت انتشار عمومی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شوند و در صورت نیاز حسابرسی شوند. خلاصه اینکه، انتظار می‌رود فرصت‌های سوداگری برای استفاده از اطلاعات نهانی بیش از پیش کاهش یابد.

.

* شفافیت بیشتر راجع به اقدامات و فعالیت‌ها و برنامه‌های کمیته حسابرسی، اعتماد بیشتر سهامداران و سایر استفاده‌کنندگان از گزارش‌های مالی را فراهم خواهد کرد. لذا انتظار می‌رود شفاف‌سازی لازم درخصوص کارهای کمیته حسابرسی برای سهامداران به‌عمل آید.

.

* با عنایت به افزایش نظارت بر کنترل‌های داخلی بعد از استقرار کمیته‌های حسابرسی، انتظار می‌رود سیستم کنترل‌های داخلی شرکت‌ها بهبود یابد و نامه‌های مدیریت صادره از سوی حسابرسان مستقل و سایر پیشنهادات ارائه شده از سوی حسابرسان داخلی و مستقل جدی‌تر گرفته شود. بالطبع، کاهش سوء استفاده‌ها و تقلب‌های مالی احتمالی یکی دیگر از پیامدهای مثبت مورد انتظار است.

.

* انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد تغییرات بی‌مورد حسابرسان مستقل نباشیم یا اینگونه تغییرات کاهش یابد و در نتیجه استقلال حسابرسان و حرفه حسابرسی ارتقا یابد.

.

* در صورت ارتقای استقلال حسابرسان، پیش‌بینی می‌شود کیفیت حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز در آینده افزایش یابد.

.

* کاهش بندهای توضیحی در اظهارنظرهای حسابرسی مورد انتظار است، به ویژه آن دسته از بندهای توضیحی که اثرات قابل توجهی بر وضعیت و عملکرد مالی شرکت‌ها خواهد داشت.

.

* همچنین، پیش‌بینی می‌شود رعایت قوانین و مقررات، به ویژه مقررات مربوط به بازار سرمایه، در شرکت‌ها ارتقا یابد.

.

در نهایت باید گفت، انتظار می‌رود با توجه به افزایش نظارت کمیته حسابرسی، فرآیند کلی گزارشگری مالی بهبود یابد و حقوق سهامداران بیش از پیش حفظ شود.

.

مسعود غلام‌زاده لداری کارشناس بازار سرمایه و مدرس دانشگاه

منبع : خبرگزاري فارس

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.