- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آشنايي با كارمزد معاملات در بورس

در این متن های آموزشی، ارکان مختلف بازار سرمایه، ابزارهای و نهادهای مالی جدید، نحوه ورود و معامله و … به زبانی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

.

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) با هدف توسعه فرهنگ سهامداری و معرفی هر چه بیشتر بازار سرمایه به علاقه مندان، متن های آموزشی الفبای بورس را منتشر می کند.

در این متن های آموزشی، ارکان مختلف بازار سرمایه، ابزارهای و نهادهای مالی جدید، نحوه ورود و معامله و … به زبانی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

 .

بخش هفدهم این مجموعه به توضیح کارمزد معاملات در بورس، می پردازد: 

شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که وقتی قصد دارید سهامی را خریداری کنید، آیا علاوه ‌بر مبلغ موردنیاز برای خرید سهام، باید هزینه دیگری هم بپردازید یا نه؟ وقتی سهام خود را می‌فروشید چطور؟ پاسخ سؤال مثبت است، چون سرمایه‌گذار برای خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار در بورس، باید کارمزد بپردازد. این کارمزد که البته،  مبلغ آن بسیار اندک است، ازسوی متولیان بازار سرمایه صرف اداره و توسعه مستمـر این بازار می‌شود. اما مبلغ کارمزد خرید و فروش اوراق بهادار در بورس، چقدر است؟

.

الف. کارمزد خرید سهام

کارمزد خرید سهام، حدود ۴۹ صدم درصد است.

اجازه بدهید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید قصد دارید هزار سهم شرکت (الف) را به قیمت هر سهم، ۱۵۰ تومان خریداری کنید. در این صورت، جمع کل مبلغ موردنیاز برای خرید سهام، ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. باتوجه به اینکه کارمزد خرید سهام، ۴۹ صدم درصد است، شما باید حدودا مبلغ ۷۳۵ تومان کارمزد نیز برای خرید سهام موردنظر بپردازیـد. 

 .

ب. کارمزد و مالیات فروش سهام

کارمزد فروش سهام، ۵۳ صدم درصد مبلغ معامله است. در فروش سهام، علاوه‌بـر کارمزد، ۵۰ صدم درصد هم مالیات از فروشنده سهام دریافت می‌شود که جمعا برابر با یک ممیز سه صدم درصد است.

.

در مثال قبل فرض کنید قصد دارید هزار سهم شرکت (الف) را به قیمت هر سهم، ۱۵۰ تومان به فروش برسانید. در این صورت، جمع کل مبلغ موردنیاز برای فروش سهام، ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. باتوجه به اینکه کارمزد فروش سهام، ۴۹ صدم درصد و مالیات فروش نیز برابر با ۵۰ صدم درصد (در مجموع یک ممیز سه صدم درصد ) است، شما باید در مجموع ۱۵۴۵ تومان بابت این معامله پرداخت نمایید.

 .

ج. کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره

کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره در بورس حدودا یک هفتم کارمزد خرید و فروش  سهام، یعنی ۷ صدم درصد مبلغ معامله است، البته برخلاف سهام، فروش این اوراق مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر شما قصد داشته باشید ۱۵۰ هزار تومان اوراق مشارکت در بورس خریداری کنید یا بفروشید، فقط بایـد ۱۰۵ تومان کارمـزد بپردازیـد.

..

بنابراین، همانطور که ملاحظه می‌کنید، کارمزد و مالیات خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار در بورس، بسیار اندک بوده و همین موضوع نیز یکی از مزیت‌های بورس، در مقایسه با سایـر بازارهای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

.

خب، با نحوه محاسبه کارمزد و مالیات خرید و فروش اوراق بهادار در بورس آشنا شدید. برگردیم به موضوع برنامه قبل، یعنی نحوه خرید و فروش اوراق بهادار در بورس. در برنامه قبل گفتیم که نخستین روش برای خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار در بورس، مراجعه حضوری به شرکت کارگزاری و تکمیل فرم سفارش خرید یا فروش است. طبیعتا روزانه ده‌ها هزار سهامدار به کارگزاران بورس در سراسر کشور مراجعه کرده و به آنها، سفارش خرید یا فروش اوراق بهادار می‌دهند.

.

آیا تا به حال، فکر کرده‌اید که این حجم انبوه درخواست‌ها چگونه و براساس چه سازوکاری، با دقت اولویت‌بندی و به خرید اوراق بهادار منجر می‌شوند؟ سامانه‌ای که خرید و فروش اوراق بهادار در آن انجام می‌شود، چطور عمل می‌کند؟ پاسخ همه این سؤالات را در برنامه بعد خواهیم داد، چون برنامه بعد، به موضوع جالبی تحت عنوان ساز وکار معاملات در بورس اختصـاص دارد.

.