نرم افزارحسابداری صدگان

تعیین دستمزد ۹۲ به دقیقه ۹۰ کشید/ اعلام میزان افزایش مزد در شب عید

0 1,002

حسابداراپ

 با اینکه تاکنون ۳ نشست ویژه تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار در شورای عالی کار برگزار شده است، اما نمایندگان کارگری می گویند بنا به دلایلی نتیجه نهایی در یک دو روز مانده به سال جدید اعلام می‌شود، موضوعی که دیروز مورد تاکید سرپرست جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قرار گرفت.

.    

پندار سیستم

به گزارش خبرنگار مهر، ۳ نشست تخصصی و ویژه تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار؛ بدون نتیجه و تعیین میزان افزایش حداقل دستمزد سال آینده در یکی دو هفته اخیر برگزار شده است و نمایندگان کارگری و کارفرمایی کشور به همراه نمایندگان دولت تنها به بیان دیدگاه ها و مسائل کارگران و کارفرمایان پرداخته اند.

 

.

از سویی بازار گمانه زنی ها و مذاکرات گروه های یادشده این روزها به نقطه اوج خود رسیده و همواره مسائل و دیدگاه های مختلفی مطرح می شود. این مسئله حتی واکنش سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز در پی داشته و عباسی اعلام کرد موارد مطرح شده درباره دستمزد تنها گمانه زنی ها و برداشت خود افراد است و حداقل دستمزد سال آینده در هفته پایانی سال اعلام خواهد شد.

.

دلیل اعلام افزایش مزد در روزهای آخر سال

کارشناسان بازار کار می گویند کشیده شدن جمع بندی، تصویب و اعلام حداقل دستمزد مشمولان قانون کار به هفته آخر سال دارای سابقه بیش از ۱۰ سال است. این عقیده در بین مقامات دولتی وجود دارد که اعلام میزان افزایش حداقل دستمزد سال جدید در روزهای ابتدایی اسفندماه و یا حتی ۲۰ روز اول ماه پایانی سال دارای بار روانی و تحریک کننده قیمت ها در بازار خواهد بود، از اینرو بهتر است مصوبه شورای عالی کار در واپسین روزها و به اصطلاح در دقیقه ۹۰ نهایی و اعلام شود.

.

البته این موضوع که ممکن است اعلام زودهنگام افزایش دستمزدهای کارگران و مشمولان قانون کار منجر به تحریک قیمت ها در بازار شود، مورد انتقاد گروه هایی از کارگران قرار دارد. به ویژه در سال جاری که دولت اقدام به واریز مبلغ ۸۵ هزارتومان به ازاء هر فرد ایرانی با عنوان جبران افزایش قیمت ها کرده است، کارگران می گویند چگونه است واریز مبلغ نقدی از سوی دولت در بازار تاثیری ندارد و باعث تحریک نمی شود اما برای تعیین و اعلام میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران که در تمام دوره های گذشته به مراتب مبالغی کمتر از ۸۵ هزارتومان بوده است، باید حساسیت های بازار را در نظر گرفت!

.

با برگزاری نشست چهارم شورای عالی کار در روز دوشنبه هفته آینده که بیست و یکم اسفندماه سال جاری خواهد بود، عملا تنها ۹ روز به پایان سال فرصت خواهد بود. در صورت عدم تعیین مزد در این روز باید منتظر جلسه تاریخ ۲۸ اسفندماه و تنها ۲ روز تا نوروز ۹۲ باشیم.

.

غلامرضا عباسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه گرایش امسال شورای عالی کار و به صورت خاص دولت کشیده شدن مباحث به هفته پایانی سال است، گفت: به صورت مشخص حداقل دستمزد سال آینده میلیون ها کارگر در هفته آخر سال تعیین و اعلام می شود.

.

زمان نشست جدید تعیین مزد

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران، اظهار داشت: قرار است دوشنبه هفته آینده نشست چهارم شورای عالی کار با حضور اعضاء برگزار شود و مباحث مربوط به تعیین دستمزد سال ۹۲ را پیگیری کنیم. این روزها نمایندگان کارگری و کارفرمایی روزهای شلوغی را برای مذاکره بر سر تعیین حداقل دستمزد سال آینده دارند.

.

عباسی در عین حال درباره ادامه گفتگو با گروه های کارفرمایی برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار گفت: بعد از نشست روز شنبه هفته جاری، دیگر جلسه ای با کارفرمایان نداشتیم و هنوز برنامه ای هم برای اینگونه جلسات دوجانبه نداریم.

..

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.