- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کدال به بازار اولیه رسید/ کاغذ از فرآیند افزایش سرمایه حذف شد

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار از حذف درخواست‌های کاغذی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی خبر داد.

.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، غلامرضا ابوترابی با اعلام این خبر گفت: با توجه به فراهم شدن زیر ساخت‌های الکترونیک، تمام ناشران اوراق بهادار باید درخواست افزایش سرمایه خود را از طریق سامانه کدال به مدیریت نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس ارسال کنند و از ارسال کاغذی درخواستافزایش سرمایه خود پرهیز کنند.

.

وی با بیان اینکهسازمان بورس به درخواست‌های کاغذی افزایش سرمایهناشران اوراق بهادار رسیدگی نمی کند، افزود:لذا کلیه ناشران اوراق بهادار باید درخواست‌های افزایش سرمایه خود را از طریق سامانه کدال به این سازمانارسال کنند.

.

ابوترابی درباره افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در ۹ ماهه امسال گفت: از ابتدای سال تا پایان آذرماه امسال، ۱۳۰ پرونده درخواستی شرکت ها در خصوص افزایش سرمایه در سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور ۷۵مجوز افزایش سرمایه بالغ بر ۷۴ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال شد.

.

رییس نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادر سازمان بورس ادامه داد : مبلغ ۴۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، مبلغ ۲۲ هزار و ۹۷۳ میلیارد ریال آن مربوط به شرکت‌های فرابورسی و مبلغ ۷ هزار ۴۶۲ میلیارد مربوط به سایر شرکت‌های ثبت شده نزدسازمان بورس بود.

.

وی در پاسخ به این سوال کهشرکت‌های بورسی افزایش سرمایه خود را از چه محل‌هایی تأمین کردند، اظهار داشت: مبلغ ۴۰ هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی،مبلغ ۷ هزار۲۸۴ میلیارد ریال از محل سود انباشته و مبلغ ۶۳۹ میلیارد ریال از محل اندوخته ها و از محل مازادتجدید ارزیابی بود.

.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای درباره ثبت شرکت‌ها بر اساس الزام ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه گفت: تعداد ۳۹ شرکت امسال بر اساس الزام این مادهنزد سازمان بورس به ثبت رسیدند و ۱۰ پروندههم در حال رسیدگی است. البته از ابتدای سال ۹۰ که الزام ماده ۹۹ برنامه ۵ ساله پنجم توسعه اجرایی شد، مجموعاً ۱۵۵ شرکت سهامی عام را ثبت کردیم و ۱۱۷ شرکت سهامی خاص نیز بر اساس الزام قانون بازار اوراق بهادار نزداین سازمان به ثبت رسیدند.

.

وی اظهار داشت: ۶۰ شرکت سهامی عام نیز بر اساس مصوبات اخیر شورای عالی بورس و هیات مدیره سازمان بورس از فهرست شرکت‌های ثبت شده نزد این سازمان حذف شدند.

.

ابوترابی درباره شرایط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهامی عدالت و ورودشان به فرابورس گفت: شرکت هایی که بخواهند در بورس اوراق بهادر تهران یا فرابورس ایران درج شوند، مستلزم ثبت نزد سازمان بورس هستند به همین علت بسیاری از شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت نزد سازمان ثبت شدند و مقدمات درج نام آنها در فرابورس در حال انجام است .

.

وی خاطر نشان کرد : هم اکنون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در انتظار رأی شورای عالی اصل ۴۴ هستند که مشخص شود سهام این شرکت ها قابلیت معامله در بازار سرمایه را دارد یا خیر ؟ که در صورت تایید این شورا، مراحل درج نام این شرکت‌ها در فرابورس آغاز می‌شود.

.