نرم افزارحسابداری صدگان

کارمزد پایانه‌های فروش فعلا در دستور کار نیست.

0 712

حسابداراپ

در حالی که در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر اخذ کارمزد از تراکنش‌های صورت گرفته در پایانه‌های خدمات فروشگاهی منتشر شده بود، سامان قطبی، مدیر عامل شاپرک از در دستور کار نبودن اخذ این کارمزدها خبر داد و تصمیم‌گیری در این مورد را بر عهده بانک مرکزی عنوان کرد.

.

به گزارش  ايسنا، مدیرعامل شاپرک اعلام کرد: در حال حاضر خرید و پرداخت وجه با دستگاه‌های کارتخوان کارمزد نداشته و فروشندگان بابت دریافت وجه کالا یا خدمت ارائه شده از طریق پایانه‌های فروش کارتی، کارمزدی پرداخت نمی‌کنند.
.
سامان قطبی با بیان اینکه در حال حاضر کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود، اظهار کرد: دریافت کارمزد بابت خدمات شرکت‌های psp فعلا در دستور کار نیست.
.
وی با بیان اینکه برای دریافت کارمزد از تراکنش‌ها از سال ۹۲ تصمیم‌گیری نشده است، گفت: دریافت هزینه برای این موضوع در حال بررسی است، بر اساس رویه‌ای که پیش از این وجود داشت بابت خدماتی که شرکت‌های psp می‌دهند کارمزدی دریافت کنند که فعلا در دستور کار نیست؛ چرا که نیاز به بررسی و همچنین تایید بانک مرکزی با رعایت حقوق صنوف دارد.
.
قطبی اظهار کرد: از نگاه موسساتی که سرویس می‌دهند باید مبلغ ناچیزی هزینه به عنوان کارمزد استفاده از خدمت از مصرف‌کننده آن دریافت شود، ولی اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد، با نظر بانک مرکزی با نگاه به منافع پذیرفته‌شدگان و با نظر صنوف خواهد بود.
.
اطلاعات بانکی، حوزه خصوصی افراد است
مدیرعامل شاپرک با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی تشکیل شرکت شاپرک نظارت بر عملکرد شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پرداخت (PSP) برای اطمینان از گردش صحیح و امن اطلاعات است، گفت: اطلاعات بانکی، حوزه خصوصی افراد است که صرفا بانک صاحب حساب و فرد امکان دسترسی به آن را دارند که با تشکیل این شرکت توسط شبکه بانکی بر انجام صحیح فنی گردش کار نظارت می‌شود.

قطبی پیش از این نیز گفته بود: امکان ارائه اطلاعات از این شبکه به سایر نهادها وجود ندارد، حتی شرکت شاپرک هم با توجه به استاندارد تبادل اطلاعات در شبکه‌های بانکی امکان دسترسی به این داده‌ها را ندارد به عبارت دیگرمحرمانه بودن اطلاعات جزو اصول اساسی شاپرک است. وی گفته بود: بر همین اساس رویه‌های حقوقی و فنی را برای شرکت‌های PSP اجباری کردیم که روی داده‌های خصوصی مردم نتوانند اشراف داشته باشند چون اعتماد، حرف اول و آخر در سیستم بانکی را می‌زند.
.
اخذ کارمزد از تراکنش پایانه‌های فروشگاهی
پيش‌از اين خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌بودند كه به‌زودی خرید و پرداخت وجه با دستگاه‌های کارتخوان نیز کارمزد پیدا می‌کند و فروشندگان باید بابت دریافت وجه کالا یا خدمت ارائه شده از طریق پایانه‌های فروش کارتی، کارمزد پرداخت کنند.

پندار سیستم

مهدی شهیدی، ريیس هیات‌مدیره یک شرکت‌ ارائه‌دهنده خدمات بانکی با کارت ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری فارس گفته‌بود: در جلسه‌ای که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا همان pspها اخیرا با مسوولان بانک مرکزی و شاپرک داشتند با دریافت کارمزد از تراکنش فروش با کارت موافقت شد.
وی افزوده بود: بنابر توافقاتی که در این جلسه صورت گرفت، از تاریخی که بانک مرکزی اعلام خواهد کرد، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان در ازای هر تراکنش که وجه را از مشتری با دستگاه دریافت می‌کنند، کارمزدی به شرکت ارائه‌دهنده دستگاه کارتخوان پرداخت خواهند کرد.

ريیس هیات‌مدیره پرشین سوئیچ گفته بود: پیشنهادهای مختلفی در مورد میزان این کارمزد در جلسه مطرح شد که هنوز در مورد هیچ یک از آنها توافقی صورت نگرفته و تصمیم‌گیری درباره آن با بانک مرکزی است.

به‌گفته وي، تا کنون ارائه خدمات به پذیرندگان کارت‌های بانکی به صورت رایگان انجام می‌شد که در نوع خود در دنیا بی‌مانند بود، چرا که قاعده بر این است که دارندگان دستگاه‌های کارتخوان در ازای خدماتی که از شرکت‌های psp دریافت می‌کنند، کارمزد پرداخت کنند، ولی در کشور ما چند سالی بود که این کارمزد دریافت نمی‌شد.

وی با اشاره به ضوابط و استانداردهایی که از سوی شاپرک برای pspها وضع شده است، گفت: شاپرک به عنوان بازوی نظارتی بانک مرکزی در این حوزه از شرکت‌های پی‌اس‌پی می‌خواهد تا با اعمال استانداردهای امنیتی و فنی، کیفیت خدمات ارائه شده را بالا ببرند که البته اقدام کاملا درستی است اما طبیعی است باید منافع حداقلی شرکت‌هاي پی‌اس‌پی هم حفظ شود که یکی از مصادیق آن دریافت کارمزد به ازای تراکنش فروش است.

پيش‌از اين برخی منابع، میزان کارمزد هر تراکنش را معادل یک درصد ارزش کل خرید صورت گرفته تا سقف ۵۰۰۰ ریال اعلام کرده‌بودند. به گفته این منابع، اخذ کارمزد از تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی به احتمال زیاد از ابتدای سال آینده عملیاتی می‌شود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.