نرم افزارحسابداری صدگان

پیشنهادی برای معافیت مالیاتی حقوق بگیران

0 586

حسابداراپ

 

رییس سازمان امور مالیاتی کشور از تحقق ۸۵ درصدی اهداف مالیاتی در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: امیدواریم با ادامه‌ همین روند در دو ماه باقی‌مانده به تحقق ۹۰ درصدی اهداف دست یابیم.

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی عسکری که در نشست خبری خود با خبرنگاران سخن می‌گفت تشریح کرد: تا پایان دی‌ماه ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی مستقیم داشته‌ایم که نسبت به گذشته ۱۰ درصد رشد دارد و ۸۱ درصد پیش‌بینی‌ها را نیز محقق کرده، هم چنین مجموع مالیات غیرمستقیم نیز حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به نقش بسزای مالیات بر ارزش افزوده رشد ۴۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و به اهداف پیش‌بینی شده دست یافته و حتی دو درصد از پیش‌بینی‌ها جلو افتاده‌ایم.

 

این مقام مسوول درباره‌ شرایط پیگیری طرح جامع مالیاتی کشور نیز گفت: در چند ماه گذشته ماژورهای طرح جامع از طراحی، تولید و تست گذشته و در حال حاضر تست همزمان ۱۲ ماژور آماده شده در حال انجام است که در چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

 

عسکری ادامه داد: البته یک طرح جامع به قانون مناسب خود نیز احتیاج دارد که ما به همین منظور لایحه‌ قانون مالیاتی کشور را به مجلس ارائه کرده‌ایم که در حال حاضر پیگیری و مذاکرات آن در اکثر کمیسیون‌های فرعی به پایان رسیده اما در کمیسیون اقتصادی که اصلی‌ترین کمیسیون است هم‌چنان مذاکرات ادامه دارد که امیدواریم با سرعت بیشتر نمایندگان مجلس طرح ما را بررسی کرده و نتایج آن را اعلام کنند.

 

معاون وزیر اقتصاد درباره‌ی نحوه پیش‌بینی مالیات بر حقوق و دستمزد‌ها در لایحه‌ی پیشنهادی گفت: در این پیش‌نویس معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران از پایه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سالیانه در نظر گرفته شده که این امر با هدف رفع تبعیض در پرداخت مالیات‌های بخش خصوصی و دولتی و کارمندان در نظر گرفته شده که یکی از اهداف اصلی سازمان مالیاتی کشور است. در این لایحه تلاش شده با پررنگ‌کردن نقش دستگاه‌ها هم کار مودیان مالیاتی راحت‌تر شود و هم در هزینه و زمان دریافت اطلاعات صرفه‌جویی صورت گیرد.

 

پندار سیستم

وی با بیان این‌که یک نظام مالیاتی کارآمد باید قوانین کارآمد نیز داشته باشد، افزود: در بسیاری از بخش‌های نظام مالیاتی هم‌چنان بسیاری از مراحل به صورت صنعتی پیگیری می‌شود که این مساله باعث شده راه برای بسیاری از گریز‌های مالیاتی ایجاد شود. برای جلوگیری از این سود‌جویی‌ها نظام مالیاتی باید به صورت مدون و به روز طراحی شود که در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم با عنایت به این موضوع نظام کسب اطلاعات خود را به روز کنیم.

 

وی توضیح داد: به روز رسانی زیرساخت‌های اطلاعاتی در سال‌های گذشته با سرعت بسیار خوبی ادامه داشت و به همین دلیل موفق شدیم در سال گذشته بسیاری از مراحل کسب اطلاع از وضعیت مالی مودیان مالیاتی به صورت الکترونیکی به دست بیاوریم و در سال گذشته حدود چهار میلیون و نیم اظهارنامه به صورت الکترونیکی جمع‌آوری شد که نشان‌دهنده‌ی پیشرفت مطلوب نشان مالیاتی کشور است.

 

عسکری با بیان این‌که طرح شاپرک هیچ ارتباطی با سازمان امور مالیاتی کشور ندارد، اظهار کرد: بانک مرکزی نیز مانند هر دستگاه دیگری می‌تواند نرم‌افزار‌ها و امکانات خود را با توجه به نیاز‌هایش به روز کند. طرح شاپرک نیز از جمله این برنامه‌ها است و این طرح هیچ ربطی به سازمان امور مالیاتی نداشته و ما هیچ مشارکتی در اجرای آن نداریم.

 

وی در مورد معافیت واحد‌های مسکونی در لایحه‌ی پیشنهادی به مجلس نیز توضیح داد: در قانون مورد اشاره در نظر گرفته‌ایم افرادی که واحد‌های مسکونی زیر ۷۵ متر در تهران و زیر ۱۰۰ متر در شهرستان‌ها می‌سازند و آنها را اجاره می‌دهند را از پرداخت مالیات معاف کنیم.

 

عسکری با اعلام این‌که بانک‌ها نیز در نظام مالیاتی نیز به عنوان شرکت در نظر گرفته می‌شوند افزود: به همین دلیل بانک‌ها نیز باید سهم مشخصی از درآمد‌های خود را به عنوان مالیات به سازمان ما پرداخت کنند که بسیاری از آنها تا این لحظه انجام شده است. برای مثال مالیات امسال بانک مرکزی حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان محاسبه شده که بخشی از آن پرداخت و بخش دیگر نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

 

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در پایان خاطر نشان کرد: در بودجه سال ۹۲ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان سهم برای درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده که نسبت به سال‌های گذشته سهم بیشتری را نشان می‌دهد. البته با توجه به تحریم‌ها سازمان ما نسبت به مودیان مالیات خود که شاید به دلیل تحریم‌ها در شرایط سخت‌تری قرار داشته باشند می‌توانند امکانات و تجهیزاتی را در نظر بگیرند که امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها و هم‌چنین پیشروی مناسب برنامه‌هایمان به اهداف در نظر گرفته شده در سال آینده دست پیدا کنیم.  

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.