نرم افزارحسابداری صدگان

پارادوکس میان ریسک ها و پتانسیل ها، ترمزی برای رشد بورس

0 586

حسابداراپ

شرایط فعلی بازار و روند معاملات روزهای جاری حاکی از مواجه آن با یک پارادوکس جدی است. چراکه از یک سو پتانسیل موجود در شرکت ها حاکی از رشد سودآوری آنها است. اما از سوی دیگر وجود برخی مخاطرات سیاسی و عدم هماهنگی های داخلی به عنوان ریسک هایی مطرح است که می تواند از سرعت رشد بازار بکاهد.

.

شرایط فعلی بازار و روند معاملات روزهای جاری حاکی از مواجه آن با یک پارادوکس جدی است. چراکه از یک سو پتانسیل موجود در شرکت ها حاکی از رشد سودآوری آنها است. اما از سوی دیگر وجود برخی مخاطرات سیاسی و عدم هماهنگی های داخلی به عنوان ریسک هایی مطرح است که می تواند از سرعت رشد بازار بکاهد.

.

مدیر عامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری آوای آگاه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به روند رو به رشد نرخ ارز و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات در اغلب صنایع، به نظر می رسد بسیاری از شرکت های فعال بورسی از پتانسیل های مناسبی برای رشد سودآوری برخوردارند و چه بسا خیلی از آنها با وجود بازدهی ۱۰۰ درصدی طی سال جاری، کماکان توانایی افزایش سودآوری را خواهند داشت.

.

مهدی طهانی ادامه داد: نکات گفته شده جنبه های مثبتی بود که کلیه فعالین بازار نیز به آن اذعان دارند، اما در این میان عاملی که موجب سردرگمی و بروز یک پارادوکس جدی در بازار می شود، وجود ریسک های سیاسی داخلی و خارجی است.

.

وی در بیان مخاطرات سیاستی داخلی گفت: عدم هماهنگی های داخلی میان سیاستمداران و دولتمردان در سیاست های اقتصادی، کارشکنی های انجام شده و مهمتر از همه نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، دست به دست هم داده تا وضعیت اقتصادی کشور و رفع موانع و مشکلات آن در الویت های چندم مسئولان قرار گیرد. حال آنکه در این میان به نظر می رسد مهم ترین موضوع برای مسئولان و پاسخگویان اقتصادی، بهره جویی از فضای موجود در جهت کسب منافع شخصی و موقعیت های اجتماعی است!

پندار سیستم

.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در کنار مسائل و مشکلات داخلی، محدودیت ها، فشارها و تحریم های جدید خارجی نیز عاملی شده تا ریسک بازار سرمایه دو چندان شود و به عبارت بهتر این موضوع همچون ترمزی بر سر راه بورس قرار گیرد.

.

طهانی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از صنعت پالایشگاهی اظهار داشت: به نظر می رسد استقبال فعالین بازار از این گروه و انتخابشان به عنوان لیدر بورس بیش از آنکه نشان دهنده چشم انداز بسیار مناسب آنها باشد، حاکی از خوش بینی مفرط سرمایه گذاران نسبت به این شرکت هاست. چراکه ابهامات پیرامون آنها اعم از نرخ خوراک و روابط حقوقی با شرکت پالایش و پخش کماکان به قوت خود باقی است.

.

وی ادامه داد: به طور مثال بحث ۲۳ درصد عوارض صادراتی که مقرر گردیده تا از سوی دولت به این شرکت ها باز گردانده شود، هنوز تعیین تکلیف نشده است. چه بسا با وجود کسری بودجه دولت، امید به بازگشت این مبالغ به حساب شرکت های پالایشی کمی دور از ذهن به نظر می رسد. بنابراین شاید بتوان گفت تنها بخشی از ارزشی که فعالین بازار به این شرکت ها دادند، متناسب با ارزش واقعی و ذاتی آنها است و مابقی بهای پرداختی، بابت انتظارات مثبتی است که از این صنعت در ذهن ها شکل گرفته است.

.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در بیان وضعیت دیگر صنایع موجود در بورس عنوان کرد: از جمله صنایعی که در شرایط فعلی می تواند در زمره پرپتانسیل ترین ها جای گیرند، شرکت های موجود در گروه فلزات اساسی و سنگ آهنی ها هستند. چراکه از یک سو نرخ های فروش محصولات آنها ارتباط مستقیم با نرخ این محصولات در بازارهای جهانی و نیز بهای ارز دارد و از سوی دیگر این شرکت ها از بازار فروش مناسبی در داخل کشور برخوردارند که این امر با توجه به شرایط فعلی می تواند ریسک عدم فروش محصولات آنها را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

.

وی در خاتمه در خصوص برنامه ریزی جدید بانک مرکزی برای اجرای طرحی پیرامون عدم امکان خرید و فروش ارز در هر جایی غیر از مرکز مبادلات ارزی بیان کرد: اجرای چنین طرحی نیازمند قانونی شدن این موضوع است و تنها با به زبان آوردن آن از سوی یک شخص یا یک مسئول عملی نخواهد شد. علاوه بر همه مطالب عنوان شده، توجه همیشگی به این نکته بسیار حائز اهمیت است که ارتباط و پیوستگی نهادهای تولیدی و واحدهای اجرایی کشور چنان پیچیده و به هم پیوسته است که تغییر یک عامل می تواند هزاران پارامتر دیگر را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین امکان تغییر آنها به راحتی و تنها با حرف، شدنی نیست.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.