- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

واکنش در مورد تسعیر معاملات ارزی و تأیید نرخ قابل دسترس

رئیس سازمان حسابرسی در مورد تسعیر معاملات ارزی و تأیید نرخ قابل دسترس شرکت‌های سهامی عام ثبت‌شده نزد سازمان بورس توضیحاتی ارائه کرد.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اکبر سهیلی‌پور در واکنش به نامه دوم دی ماه رئیس سازمان بورس در مورد تسعیر معاملات ارزی و نرخ تعیین ارز قابل دسترس برای همه شرکت‌های بورسی و فرابورسی و سایر شرکت‌های ثبت شده نزد این سازمان به همراه مؤسسه‌های حسابرسی توضیحاتی ارائه کرد.

.

وی با اشاره به نامه ۴ اردیبهشت سال جاری سازمان حسابرسی اعلام کرد: اقلام غیرپولی و پولی حسب مورد در زمان انجام معامله و یا در پایان سال مالی باید برمبنای نرخ ارز قابل دسترس در هر واحد تجاری تسعیر شود، اما در صورتی که تعیین نرخ ارز قابل دسترس (مبادله‌ای، آزاد و موارد مشابه) بنا به دلایل مختلف از جمله احتمال تغییر ارز قابل دسترس، توافقات قبلی انجام شده، تصمیمات آتی و نظایر آن با اطمینان معقول قابل اندازه‌گیری نباشد، لازم است آثار این موضوع که ممکن است برای هر صنعت یا هر واحد تجاری متفاوت باشد، بررسی و تجزیه و تحلیل شود.

.

رئیس سازمان حسابرسی خاطرنشان کرد: در این شرایط ضرورت دارد، حساسیت‌های مربوط و ماهیت آن در یادداشت‌های توضیحی افشا شود و در صورتی که به قضاوت حسابرس درج بند توضیحی در خصوص آن قبل از بند اظهارنظر ضرورت نداشته باشد، گزارش حسابرسی با افزودن بند تأکید بر مطلب خاص تعدیل شده و آثار احتمالی ناشی از آن بر سود نیز مورد توجه قرار گیرد.

.

سهیلی‌پور در پایان عنوان کرد: مراتب مذکور در خصوص تسهیلات مالی دریافتی صرف نظر از محل تأمین منابع و سررسید آن (حصه جاری و بلندمدت) مصداق دارد.

.