نرم افزارحسابداری صدگان

هشدار سازمان حسابرسی برای معامله با ۴۰ تا ۵۰ گروه

1 611

حسابداراپ

رییس سازمان حسابرسی از هشدار این سازمان به بانکها و شرکتها برای معامله با ۴۰ تا ۵۰ گروه خبر داد و گفت: بدهی معوقه این گروهها اعلام شده و بر همین اساس، ریسک معامله با آنها بالاست.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،ˈاکبر سهیلی پورˈ روز سه شنبه در نشستی خبری که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: اگر بسترهای لازم برای سوء استفاده ایجاد نشود، این امر در کشور به حداقل می رسد.

.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل داخلی شرکت ها و بانکها گفت: سازمان حسابرسی سال گذشته قراردادهای مستقلی را با بانکها برای ارزیابی عملکرد شعب و فعالیت بانکی منعقد کرده است.

.

سهیلی پور، تعداد قراردادهای منعقده را ۶۰ قرارداد اعلام کرد و گفت: هر چند در شبکه بانکی سیستم ها و حجم عملیات به سرعت رشد کرده، اما ارزیابی ها در این شبکه به آن میزان ارتقاء نیافته است.

.

به گفته ی وی،تخلفات سیستم بانکی پیچیده شده و برای کنترل آنها باید دسترسی به نرم افزارهای قوی داشته باشیم.

.

رییس سازمان حسابرسی با اشاره به اخلال مالی ۳ هزارمیلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور گفت: هر چند بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰، اعلام شد که سازمان حسابرسی به وظایفش عمل نکرده است ، اما این سازمان از دو سال قبل از فاش شدن این اخلال، گزارش هایی را در خصوص این گروه اعلام کرده بود.

.

به گفته ی وی، اگر کنترل های داخلی در سیستم بانکی قوی بود، امکان بوجود آمدن این اخلال مالی نزدیک به صفر بود.

.

پندار سیستم

سهیلی پور در خصوص معوقات بانکی با بیان اینکه برخی از معوقات به دلیل وجود مشکلات در بخش تولید و بخشی نیز به دلیل سوء استفاده است، افزود: برخی تسهیلات را با نرخ پایین دریافت کرده اند و در صورت پرداخت نکردن اقساط، حداکثر ۶ درصد جریمه می شوند. درحالی که نرخ بازار بسیار بالاتر از این ارقام است و در نهایت ، پرداخت نکردن اقساط تسهیلات به نفع سوء استفاده کنندگان است.

.

رییس سازمان حسابرسی، تعداد گزارش های صادره از سوی این سازمان تا دیماه سال جاری را دوهزار و ۵۵۶ مورد اعلام کرد و در مقایسه سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ گفت: از مجموع گزارش های این سازمان در سال ۱۳۸۰ ، ۱۳.۶ درصد آن مقبول و ۱۶ درصد مردود بوده است.

.

به گفته ی وی، ۴۲ درصد گزارشات در سال ۱۳۹۰ مقبول و ۳ درصد مردود و یا به صورت عدم اظهارنظر بوده اند.

.

سهیلی پور، درباره متمرکز کردن اطلاعات ارایه تسهیلات در بانک مرکزی نیز گفت: هر چند این امر انجام شده، اما به دلیل آف لاین بودن آن، کافی نیست و باید اطلاعات به صورت آنلاین و به روزتر باشد.

.

رییس سازمان حسابرسی گفت: این سازمان، ۱۰۰ درصد شرکت های دولتی و شرکت هایی که بخشی از درآمدشان متعلق به دولت است را بررسی می کند، ضمن آنکه تعدادی از شرکت های بخش خصوصی و نیز گزارش های شرکت های بورسی برای اعلام سود، زیر نظر این سازمان است.

.

وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص پولشویی در بانک و بیمه پارسیان گفت: این دو نهاد مالی زیر نظر سازمان حسابرسی نیست و گزارشات آنها را رسیگی نمی کنیم.

.

رییس سازمان حسابرسی، در پاسخ به پرسشی در خصوص تخلف بانک مرکزی نیز، گفت: این بانک، توسط سازمان حسابرسی رسیدگی نمی شود، هرچند که در خصوص بررسی و رسیدگی آن، اختلاف نظر میان دستگاههای مختلف وجود دارد.

.

به گفته ی وی، کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان محاسبات معتقدند که حسابرسی این بانک باید توسط سازمان حسابرسی انجام شود اما برخی از مراجع حقوقی معتقدند که هیات نظارت این بانک را بازرسی می کند.

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. دقیق تراز توس می گوید

    با سلام
    درصورت امکان نام این گروهها را اعلام فرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.