- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مشخص شدن وضع بازپرداخت وام های ارزی

این جلسه مرتبط با تعهدات ارزی واردکنندگان به بانک های عامل و بانک های عامل به بانک مرکزی بود که بر این اساس، برخی از واردکنندگان ۱۰ تا۲۰ درصد ارزش وام را بازپرداخت کرده اند در حالی که با مصوبه بانک مرکزی، نرخ ارز در زمان دریافت وام ملاک محاسبه بازپرداخت نبوده و باید تسویه با نرخ مبادلاتی ارز صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آن دسته از دریافت کنندگان وام ارزی که به نرخ مرجع وام خود را دریافت و اقساطی از آن را پرداخته اند، با نرخ مرجع و آن دسته از دریافت کنندگانی که وام را به نرخ مبادله ای و به تازگی دریافت کرده اند، با نرخ مبادله ای وام خود را تسویه خواهند کرد.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر،‌ مهدی غضنفری در حاشیه نشست هم اندیشی تعامل بخش های تولید و تجارت با دانشگاهها در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه چهارشنبه گذشته فعالان اقتصادی با معاون اول رئیس جمهور افزود: این جلسه مرتبط با تعهدات ارزی واردکنندگان به بانک های عامل و بانک های عامل به بانک مرکزی بود که بر این اساس، برخی از واردکنندگان ۱۰ تا۲۰ درصد ارزش وام را بازپرداخت کرده اند در حالی که با مصوبه بانک مرکزی، نرخ ارز در زمان دریافت وام ملاک محاسبه بازپرداخت نبوده و باید تسویه با نرخ مبادلاتی ارز صورت گیرد.

.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکل بانک های عامل برای تسویه ۸۰ تا ۹۰ درصد باقی مانده این بود که نمی دانستند چه نرخی را باید در صورت اجرا نشدن این مصوبه بانک مرکزی از گیرندگان وام دریافت کنند که در این جلسه، تصمیمات خوبی اتخاذ شد و برای نهایی کردن آن، مقرر شد جلسه دیگری برگزار شود که در صورت تصویب پیشنهادات، اطلاع رسانی خواهد شد.

.

غضنفری درباره تعرفه واردات خودرو گفت: پس از آن که قرار شد محاسبه تعرفه ها در گمرک از طریق ارز مبادله ای باشد همه تعرفه نصف شد طوری که تعرفه واردات خودرو هم اکنون ۴۵ درصد است و بر اساس مصوبه دولت هر سال ۵ واحد درصد از این تعرفه کاهش می یابد.

.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره نیاز ارزی کشور افزود: ایران به طور معمول ۶۰ میلیارد دلار واردات کالا دارد که نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار نیز واردات خدمات انجام می دهد؛ بنابراین نیاز ارزی کشور بین ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار است که با مدیریت صورت گرفته بر روی واردات کالا از جانب دولت این واردات ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

.

غضنفری ادامه داد: در زمینه فروش نفت و بازگشت درآمدهای آن به کشور مشکلاتی وجود دارد اما اگر بتوانیم معاملات غیر نفتی را توسعه دهیم، به طور قطع مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

.

وی گفت: راه چاره مناسب برای غلبه بر تحریمهای ارزی، توسعه هر چه بیشتر صادرات غیر نفتی و حمایت از تولیداتی است که به صادرات منجر می شود.

.