نرم افزارحسابداری صدگان

مدیران از تكنيك‌هاي حسابداری مدیریت غافل شده‌اند

0 945

حسابداراپ

 رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با اشاره به اینکه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی کشور در شرایط کنونی، بیشتر معطوف به بهره‌گیری از رانت‌های بالقوه یا حل مشکلات بوروکراتیک ایجاد شده در یک اقتصاد رانتی هستند، گفت: در چنین فضایی مدیران کمتر در فکر استفاده از کارکردهای مدیریت نوین از جمله ابزارها و تکنیک‌های حسابداری مدیریت هستند.

.

غلامرضا سلامی در آستانه برپایی «ششمین سمینار حسابداری مدیریت» که ۸ و ۹ اسفندماه امسال در تهران برگزار می‌شود، با اعلام این مطلب افزود: متاسفانه در کشور ما به دلیل ساختار اقتصادی ناشی از تسلط بخش عمومی و نیز وجود بازارهای انحصاری متکی بردرآمد نفت و بالا بودن حاشیه سود در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کشور کارآیی و اثر بخشی فعالیت‌ها و در نتیجه بهره‌وری از عوامل تولید به مراتب پایین‌تر از کشورهای پیشرفته صنعتی است.

.
وی ادامه داد: در چنین فضایی مدیران کشور به دلیل نداشتن آگاهی لازم از کارکردهای ابزارها و تکنیک‌های حسابداری مدیریت و به کار نگرفتن آن با چالش‌های متعددی روبه‌رو‌ هستند که کاهش بهره‌وری یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها است. 

.
سلامی خاطرنشان كرد: نقش حسابداری مدیریت در افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت‌ها و رعایت صرفه اقتصادی چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی و هم در فعالیت‌های غیرانتفاعی، نقش اساسی و حیاتی است.

پندار سیستم

.
وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری مدیریت در هر فعالیتی مستلزم داشتن اطلاعات قابل اعتماد و مربوط است که این اطلاعات در فرآیند حسابداری مالی و با رعایت کامل استانداردهای حسابداری، حاصل می‌شود، اظهار كرد: هرچند این اطلاعات برای تصمیم‌گیری لازم است، ولی به هیچ وجه کافی نیست. 

.
به گفته سلامی، تصمیم‌گیری در مدیریت نوین اقتصاد رقابتی امروز، مستلزم احاطه بر اطلاعات محیط کسب و کار و تحلیل ضعف و قوت‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها است.

.
وی گفت: روشن است که تصمیم‌گیری در این شرایط همواره توام با ریسک بوده، اطلاعاتی که حسابداری مدیریت با به‌کارگیری ابزارها و تکنیک‌های نوین ایجاد می‌کند نه تنها می‌تواند، مدیران را در تصمیم‌گیری‌های مهم یاری رساند بلکه قادر است، راه‌های مدیریت ریسک تصمیم‌گیری‌های مهم را در اختیار آنان قرار دهد.

.
رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران ادامه داد: توسعه فعالیت‌ها، نوآوری و ایجاد تغییرات در تولید کالاها و خدمات که ناشی از دگرگونی مداوم و خواسته‌های مصرف‌کنندگان و تحولات پی در پی فناوری است، مدیریت امروز را در شرایط تصمیم‌گیری دشوار قرار داده است، ولی باید توجه داشت که در دنیای رقابتی موجود که درآمد الزاما متناسب با بهای تمام‌شده کالا و خدمات افزایش نمی‌یابد و بیشتر طبق ساز و کارهای بازار تعیین می‌شود، هر نوع تصمیم‌گیری در جهت تحول در کسب و کار و حتی نگهداشت سطح فعالیت فعلی، مستلزم مدیریت بهینه هزینه است. 

.
وی یادآور شد: بدون به کارگیری تکنیک‌ها و ابزارهای حسابداری مدیریت، مانند سیستم‌های هزینه یابی بر مبنای فعالیت، هزینه‌یابی بر مبنای قیمت‌های فروش مورد نظر و بودجه‌نویسی نوین و… امکان آن وجود ندارد. 

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.