نرم افزارحسابداری صدگان

درآمد مالیاتی ظرف ۷سال گذشته ۲.۷۵ برابر شده است.

0 848

حسابداراپ

درآمدهای مالیاتی در دولت نهم و دهم در مجموع رشدی برابر ۱۷۵ درصد داشته و بیش از ۲.۷۵ برابر شده است.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری فارس  به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی دستاوردهای اقتصادی منتشر شد.

.

در بخش مالیات اشخاص حقوقی این گزارش آمده است: ارقام مصوب بودجه در بخش مالیات اشخاص حقوقی از ۶۲ هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۴ به ۱۷۳ هزار و ۱۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

.

بنابراین می‌توان گفت که ارقام بودجه‌ این بخش از درآمدهای مالیاتی در دولت نهم و دهم در مجموع رشدی برابر ۱۷۵ درصد داشته و بیش از ۲.۷۵ برابر شده است.

.

حذف مالیات عملکرد نفت از سال ۱۳۸۹ موجب کاهش میزان رشد مجموع مالیات اشخاص حقوقی شده است.

.

در این مدت معوقه و عملکرد اشخاص حقوقی دولتی با بیش از ۴۹۶ درصد افزایش، بیشترین و مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی با حدود ۴۳ – درصد کاهش، کمترین میزان رشد را در قوانین بودجه سالانه داشته‌اند.

.

همچنین مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی و علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۴ به ترتیب ۴۸۱ و ۴۰۰ درصد رشد داشته و به ترتیب حدود ۶ و ۵ برابر شده‌اند.

.

میزان وصولی مالیات اشخاص حقوقی از ۶۳ هزار و ۵۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۴ به رقم ۱۵۶ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

.

در این مدت مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی، معوقه و عملکرد اشخاص حقوقی دولتی و مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی حدود پنج برابر شده و به ترتیب از رشدی معادل ۴۳۱ و ۴۰۷ و ۳۹۸ درصد برخوردار شده‌است.

.

عملکرد مالیات بر درآمدها

ارقام مصوب بودجه در بخش مالیات بر درآمد طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ حدود ۳.۶ برابر شده و از رشدی معادل ۲۵۹ درصد برخوردار شده‌اند.

.

ارقام بودجه در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۴ در منبع مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی با ۴۵۶ درصد رشد، ۵.۷۵ برابر شده‌اند، پس از آن حقوق کارکنان بخش عمومی، مالیات مشاغل و مالیات مستغلات به ترتیب ۳.۶ و ۲.۸ و ۲.۷ برابر شده و متفرقه درآمد با کمترین میزان افزایش ۱.۶برابر شده است.

.

عملکرد وصولی بخش مالیات بر درآمدها در مجموع در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۴ حدود ۳.۳ برابر شده است، به طوری که مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی، مالیات مستغلات و مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی به ترتیب ۴.۶ و ۳.۵ و ۳.۲ برابر شده‌است.

.

مالیات مشاغل کمترین میزان رشد را در طی این سال‌ها داشته و از رقم ۶۲۸۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۴ به رقم ۱۶ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

پندار سیستم

.

مالیات بر ثروت

ارقام مصوب قوانین بودجه سالانه در بخش مالیات بر ثروت در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۴ حدود ۲ برابر شده و از رشدی بیش از ۹۵ درصد برخوردار بوده است.

.

ارقام مصوب بودجه در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۴ در منابع مالیات بر ارث ۳۹۴ درصد و مالیات اتفاقی ۳۰۰ درصد و حق تمبر و اوراق بهادار ۱۶۰ درصد مالیات نقل و انتقال املاک ۹۴ درصد رشد داشته‌است.

.

در قانون بودجه سال ۱۳۹۰ نقل و انتقال سرقفلی با ۷ درصد و نقل و انتقال سهام با ۱۷ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۸۴ کمترین میزان رشد را در بخش مالیات بر ثروت داشته‌اند.

.

وصولی مالیات بر ثروت در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۴ با ۲۰۲ درصد رشد بیش از ۳ برابر شده است.

.

عملکرد وصولی سال ۱۳۹۰ در منابع مالیات بر ارث ۳۹۳ درصد، مالیات نقل و انتقال سهام ۲۹۳ درصد، مالیات اتفاقی ۲۳۵ درصد، نقل و انتقال سرقفلی ۲۰۵ درصد، نقل و انتقال املاک ۲۰۲ درصد و حق تمبر و اوراق بهادار بیش از ۱۵۰ درصد نسبت به سال ۱۳۸۴ رشد داشته‌است.

.

مالیات کالاها و خدمات

ارقام مصوب بودجه سال ۱۳۹۰ مالیات بر کالاها و خدمات نسبت به سال ۱۳۸۴ بیش از ۶.۱ برابر شده است و از ۱۱هزار میلیارد ریال به رقم ۶۷ هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال رسیده است.

.

عوارض خروج مسافر و مالیات، بر فروش فرآورده‌های نفتی بیشترین افزایش را در بین منابع مالیات بر کالاها و خدمات داشته‌اند.

.

با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۷ برخی منابع مانند مالیات بر خدمات مخابراتی، تلفن همراه و نوشابه‌های گازدار از ارقام بودجه حذف و مالیات مربوطه در چارچوب مالیات بر ارزش افزوده وصول می‌شود.

.

درآمدهای وصولی مالیات بر کالاها و خدمات از رقم ۱۴ هزار و ۵۹۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۴ به ۶۰ هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ رسیده است و بیش از ۴ برابر شده است.

.

اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده سهم مهمی در افزایش درآمدهای این بخش داشته است، به طوری که ۲۵ درصد درآمد مالیات بر کالاها و خدمات در سال ۱۳۹۰ از این منبع بوده است. مالیات دو درصد معوقه کالا و خدمات به دلیل اجرای مالیات بر ارزش افزوده نرخ کاهشی داشته است.

.

عوارض خروج مسافر و مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۴ به ترتیب ۴۹۰ و ۴۸۶ درصد رشد داشته و بیشترین درصد رشد را رد بین منابع این بخش به خود اختصاص داده است.

.

لایحه مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۶۶ مطرح بود و با یک وقفه طولانی ۲۱ ساله، سرانجام در سال ۱۳۸۷ با مصوبه کارگروه تحول اقتصادی عملیاتی شد، تا قبل از ابلاغ مصوبه مذکور علی‌رغم به اتمام رسیدن بسیاری از پروژه‌های طرح جامع مالیاتی، اجرای طرح به دلیل عدم امکان تهیه این نرم‌افزار، متوقف شد که با ابلاغ مصوبه مورد اشاره، بستر لازم فراهم و اجرای طرح در سطح ملی با سرعت بیشتری اقدام شده است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.