- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

حذف چهار صفر به سال ۹۱ نمی‌رسد.

درحالی اصلاح پول ملی جز اولویت‌های نخست بانک مرکزی بود که ظاهراً به دلیل تشدیدمسائل ارزی و تورمی این طرح فعلاً از اولویت خارج شده و رئیس کل بانک مرکزی از نهایی نشدن این طرح تا پایان سال می‌گوید.

.

محمود بهمنی در خصوص وضعیت طرح اصلاح پول ملی و حذف چهار صفر گفت: تأیید و ارسال طرح حذف چهار صفر از پول ملی تا پایان سال جاری به مجلس امکان پذیر نیست و شاید در سال آینده عملیاتی شود.
.
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه طرح‌های کارشناسی اصلاح پول ملی در این بانک تدوین شده است، گفت: بانک مرکزی بررسی‌های لازم و کافی را در این باره انجام می‌دهد.
.
پس از تصویب برنامه حذف چهار صفر از پول ملی درجلسه مورخ ۱۹/۴/۱۳۹۰ هیات دولت ، پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به منظور اطلاع رسانی پیرامون ابعاد مختلف برنامه مذکور از تاریخ ۲۵/۴/۱۳۹۰ آغاز به کار کرد.
.
همزمان با نکته فوق ، گروه های کاری تخصصی ( اقتصادی، حقوقی ، حسابداری ، فنی و پشتیبانی ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، ‌رایانه ای، تنظیم قیمت ها ) که با مسئولیت معاونت اقتصادی در بانک مرکزی جهت بررسی و برنامه‌ریزی عملیاتی در زمینه های اجرایی برنامه اصلاح واحد پول ملی تشکیل شده بود ، بر سرعت فعالیت های خود افزود . نتیجه بررسی گروه های کاری مذکور در کارگروه طرح “اصلاح پول ملی ” ارایه و سازگاری های لازم جهت روان سازی امور اجرایی در آن لحاظ گردید.
.
در این راستا و با توجه به لزوم اعمال اصلاحاتی در زمینه قانونی و در رابطه با موضوع واحد پول ملی ، متعاقب فعالیت های انجام شده ، لایحه قانونی مربوطه تهیه و در کارگروه ” اصلاح پول ملی ” مطرح و نهایتا به کارگروه تحولات اقتصادی ارجاع گردید. پس از مذاکرات مفصل در جلسات کارگروه تحولات اقتصادی متن مزبور پس از اعمال اصلاحات ، نهایی و به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داده شد.
.
سپس در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰ کمیسیون اقتصادی دولت که به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و باحضور رییس کل بانک مرکزی و سایر اعضای کمیسیون تشکیل شد، متن لایحه مجددا بررسی و ضمن اعمال برخی اصلاحات ، مقرر گردید نسخه نهایی در اختیار ریاست جمهور قرار داده شود. پس ازتایید و امضای ایشان لایحه مزبور جهت طی مراحل لازم و تبدیل شدن به قانون ، به مجلس شورای اسلامی تقدیم و پس از تایید و تصویب نمایندگان محترم مجلس، الزام اجرایی به خود خواهد گرفت.
.
در لایحه مذکور ، زمان شروع طرح ابتدای سال ۱۳۹۳ در نظر گرفته شده است اما با وجود این امر ابوالفضل اکرمی در باره حذف چهار صفر از پول ملی گفته بود: طرح بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی هنوز در دولت بوده و به مجلس ارایه نشده به همین دلیل حذف چهار صفراز پول ملی برای سال ۱۳۹۳ هم منتفی است.
.
مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند زمان است ، گفت: اجرای این طرح نیاز به شرایط با ثبات تر اقتصادی نیاز دارد و شرایط اقتصادی در سال جاری با سال های گذشته متفاوت است زیرا حلقه های تحریم تنگ تر شده است.
.
وی ادامه داد: اجرای حذف چهار صفر باید با تامل بیشتر و نه عجله اجرایی شود زیرا نرخ تورم در زمان مطرح شدن اجرای حذف چهار صفر از پول ملی حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد بود اما هم اکنون نرخ تورم بیش از ۲۲ درصد است. نرخ تورم تاثیر زیادی در اجرای این طرح دارد و بر همین اساس با زمان بندی بیشتری اجرایی می شود.

.