- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تورم نقطه به نقطه دی‌ماه به ۳۷.۲ درصد رسید.

براساس آمار و اطلاعات منتشرشده توسط بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در دی‌ماه ۱۳۹۱ به عدد ۳۹۷.۵ رسیده که نشان‌دهنده رسیدن عدد شاخص قیمت به ۳۷.۲ درصد است.

.

به گزارش فارس، بر اساس آمار و اطلاعات استخراج شده از بانک مرکزی شاخص قیمت در پایان دی ماه با ۰.۴ درصد افزایش به ۳۷.۲ درصد رسیده است.

.

شاخص قیمت در اقتصاد کلان میزان رشد قیمت کالاهای مصرفی خانوار در یک سال گذشته است و با استفاده از آمار‌های به دست آمده از این شاخص و مقایسه آن با ۱۲ ماه مشابه یک سال قبل، عدد تورم محاسبه می‌شود. به عنوان مثال در محاسبه تورم سیر قیمتی از دی ماه سال جاری تا دی ماه سال ۹۰ را با ۱۲ ماه قبل از آن (یعنی تا دی ماه ۸۹) محاسبه می‌شود.

.

به همین دلیل روند تغییرات قیمتی سریع‌تر خود را در شاخص قیمت نشان می‌دهد و پس از مدتی اثرات خود را بر تورم نمودار خواهد کرد.

.

بنابراین با وجود اعلام نرخ تورم ۲۸.۷ درصدی در دی ماه امسال، شاخص قیمت با ۸.۵ درصد فاصله ۳۷.۲ درصد برآورد می‌شود.

.

همچنین با محاسبه اعداد خام اعلام شده بانک مرکزی می‌توان سیر تغییرات این شاخص را به دست آورد. شاخص قیمت در فروردین ۲۳.۸ درصد، اردیبهشت با یک درصد افزایش ۲۴.۸ درصد، خرداد با ۰.۱ درصد رشد ۲۴.۹ درصد، تیر با ۲.۷ درصد افزایش ۲۷.۶ درصد، تیر ماه با ۰.۲ درصد کاهش ۲۷.۴ درصد، شهریور با ۱.۵ درصد افزایش ۲۸.۰۹ درصد، مهر با ۱.۴ درصد رشد ۳۲.۰۳ درصد، (ارقامی برای آبان منتشر نشده است) آذر ماه ۳۶.۸ درصد و دی ماه با ۰.۴ درصد افزایش ۳۷.۲ درصد رسیده است.

.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی با توجه به افزایش شاخص قیمت، اعداد و ارقام این شاخص را به صورت خام و بر اساس پایه ۱۰۰ اعلام می‌کند. بیشترین افزایش شاخص قیمت در چند سال اخیر به مهر ۸۷ مربوط می‌شود که ۲۹.۵ درصد و نرخ تورم در همان سال به ۲۵.۹ درصد رسیده بود.

.